بیماری ها و روش درمانمقالات

بیماری های عفونی

عوامل بروز بیماری‌های عفونی و درمان آن‌ها

بیماری‌های عفونی، بر اساس عوامل پدید آوردنده به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند:

  1. بیماری‌های عفونی ناشی از باکتری‌ها
  2. بیماری‌های عفونی ناشی از ویروس‌ها
  3. بیماری‌های عفونی ناشی از انگل‌ها و قارچ‌ها.

انسان دائماً و در تمام مراحل زندگی با میکروب‌ها در تماس است، ولی کمتر مریض می‌شود. عفونت، حاصل از بین رفتن تعادل بین عوامل بیماری زا و سیستم دفاعی بدن است. بیماری زایی میکروب‌ها به ویژه باکتری‌ها، محصول دو مکانیسم است: ایجاد سم و رشد و تکثیر باکتری. در نتیجه، عفونت به وجود می‌آید و شکل‌های مختلف به خود می‌گیرد. باکتری‌ها سم‌های گوناگونی تولید می‌کنند.

سم خارجی

از آن جا که این سم از جسم میکروب به خارج تراوش می‌شود، سم خارجی نامیده شده است. ماهیت سم خارجی، پروتئینی است و به مقادیر خیلی کم آثار خود را نشان می‌دهد. سم‌های خارجی میکروب‌ها، قوی ترین سموم موجود به شمار می‌روند.

سه نوع سم خارجی بیشتر از همه مورد بررسی قرار گرفته است:

  • سم خارجی با سیل‌های کزاز
  • دیفتری
  • بوتولیسم (باسیل بوتولیک)

عوارض و علائم بیماری حاصل از باسیل‌های یاد شده مربوط به سم خارجی آن‌هاست و گر نه عفونت عمل مهمی انجام نمی دهد. یعنی هر گاه رشد میکروبی بدون تراوش سم باشد اثر بیماری زایی نخواهد داشت. این سم‌ها اثر آنتی ژنی دارند، یعنی سبب ایجاد یک ایمنی در بدن می‌شوند. درمان آنتی بیوتیکی در سه بیماری یاد شده هم، تنها اثر ثانوی دارد، یعنی از افزایش با سیل‌ها جلوگیری می‌کند.

سم‌های داخلی

این سم‌ها دارای یک ساختمان مرکب لیپو پروتئینی و پُلی ساکاریدی هستند. سم‌های داخلی فقط موقعی آزاد می‌شوند که باکتری یا باسیل حل شود. سم‌های داخلی اصولاً در باکتری‌های گرم منفی به ویژه باکتری‌های روده‌ای (سالمونلاها، کلی باسیل) وجود دارند. آثار تب زایی آن‌ها با مقدار خیلی کم آن‌ها آشکار می‌شود.

مواد سمی دیگری که از میکروب‌ها تراوش شده عبارتند از:

آنزیم‌ها: مانند استرپتولیزین و استرپتوکیناز و هیالورنیداز که از استرپتوکوک‌ها تراوش می‌شوند.

همولیزین‌ها: که از استافیلوکوک‌ها تراوش می‌شوند.

مسأله‌ی مهم در درمان بیماری‌های عفونی این است که باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها برای ادامه حیات و زندگی خود نیاز به غذا دارند تا بتوانند به رشد و تکثیر خود ادامه دهند. آیا تاکنون به غذاهای این نوع موجودات فکر کرده اید که از چه چیزی تغذیه می‌کنند؟
حال بهتر نیست که به جای استفاده از دارو و درمان چنین بیماری‌هایی از طریق معمول پزشکی که مشخص است، پیشگیری کنیم. خداوند سبحان در قرآن کریم برای انسان غذاهای خاصی را بیان می‌کند و بارها تأکید می‌کند،‌ ای انسان اگر به خدا ایمان داری از غذاهای حلال و طیب، به خصوص از غذاهای گیاهی که غذای اصلی انسان است استفاده کن تا دچار بیماری‌های عفونی و رنگا رنگ نشوی.

توجه:

بهترین روشی که برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی توصیه می‌شود، عبارت است از: استفاده از غذاهای گیاهی، آب میوه جات طبیعی با عسل و مقداری لیمو ترش تازه و چند تکه یخ ونوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب، نیم ساعت قبل و دو ونیم ساعت بعد از غذا.
نداشتن یبوست مزاج در این نوع بیماری‌ها کمک خوبی است تا بیمار سلامتی خود را به سرعت به دست آورد و از این مهلکه نجات پیدا کرده و جان سالم به در برد. دومین و مهم ترین مسأله در پیشگیری و بهبود بیماری‌ها داشتن تفکر سالم و قرآنی است، که کمک بزرگی به انسان می‌کند. مهم ترین پیشنهادی که این حقیر دارد این است که هنگام کسالت، غذایی میل نشود.

منبع: استاد خدادادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید