بیماری ها و روش درمانمقالات

تب و روش کنترل آن

تب چیست؟

تب در واقع بیماری نیست بلکه ، علامت است که بر اثر بیماری عارض می شود و نشان دهنده درگیر شدن سیستم ایمنی بدن با انواع باکتری ها، میکروب ها و یا ویروس هاست.

پیشگیری از تب

بهترین روشی که خود بدن در مقابله با بیماری در پیش می گیرد،بی اشتهایی است.سیستم دفاعی بدن می خواهد عواملی را که به بدن حمله کرده اند از بین ببرد. حال اگر ما بخواهیم این نظم را به هم بزنیم ، این سیستم نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و در نهایت بیماری بر ما غلبه می کند. متاسفانه در جامعه کنونی ما رسم بر این است که به بیمار سریع کباب یا ماهیچه می دهند و بیمار چون اشتها به غذا ندارد ، دچار حالت تهوع می شود. وقتی که بوی غذا را هم حس می کند، همین حالت به او دست می دهد. در این حالت چه باید کرد؟
بهترین و عاقلانه ترین و علمی ترین روش این است که سیستم ایمنی را تقویت کنیم؛ یعنی تغذیه ی عواملی را که به بدن حمله ور شده اند، حذف کنیم. با این روش یک طرف را که سیستم ایمنی است تقویت می کنیم و طرف مقابل، یعنی عوامل بیماری را تضعیف می کنیم.

  • اولین کاری را که باید انجام داد این است که دقت کنیم بیمار دچار یبوست نشده باشد.
  • سپس در صورت داشتن یبوست مزاج، آن را بر طرف کنیم. برای این کار، استفاده از غذاهای گیاهی ، آب میوه جات طبیعی با عسل و مقداری لیمو ترش تازه و چند تکه یخ و نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب ،نیم ساعت قبل و دو و نیم ساعت بعد از غذا توصیه می شود. این رژیم غذایی یبوست مزاج را بر طرف می کند. نداشتن یبوست مزاج در بهبود و رفع بیماری های عفونی موثر است.

روش کنترل تب

برای کنترل تب، اگر فصلی باشد که هلوی تازه وجود داشته باشد، آن را تمیز شسته و در یخچال نگهداری می کنیم تا کاملا خنک شود. سپس آن را خرد کرده ، به مرور به بیمار می خورانیم. 2 عدد هلوی متوسط را انتخاب و هسته آن ها را جدا می کنیم. سپس آن ها را در مخلوط کن می ریزیم. مقدار 1/5 لیوان آب و یک قاشق غذا خوری عسل و 5 تکه یخ اضافه و به مدت 30 ثانیه مخلوط می کنیم تا خوب مخلوط شود.
در این حالت موادی به دست می آید که به آن نکتار هلو می گوییم.این نوشیدنی را به مرور به بیمار می نوشانیم. به مدت 24 ساعت تا 48 ساعت به بیمار فقط نکتار هلو می دهیم تا تب کنترل شود.زمانی که تب بیمار به 37 درجه نزدیک شد، نکتار هلو را قطع می کنیم؛ زیرا اگر همین طور ادامه دهیم، تب بیمار به سرعت پایین می آید و دچار لرزش یا تشنج می شود. باید در نظر داشته باشید که بیمار دچار یبوست مزاج نشود. چون یبوست یکی از عوامل مهم افزایش تب و تشنج ناشی از تب است. همچنین دمای محیط و لباس را کنترل کنید تا حرارت بدن بیمار به مرور کاهش یابد.

مراقبت های بعد از کنترل تب

  1.  دمای محیط بیمار را کنترل کنید تا دچار سرماخوردگی مجدد نشود.
  2.  طی 2 هفته غذاهای گوشتی و فرآورده های قند و شکر استفاده نکنید.
  3.  در اطراف رختخواب بیمار، چند عدد پیاز را پوست کنده و خرد کنید و دور بیمار بریزید. در روز ، چند بار این کار را تکرار کنید. روزی چند بار هم، در اتاق بیمار اسپند دود کنید.
  4.  بعد از کنترل تب ، به مدت یک هفته فقط از آب میوه جات ، عسل و غذاهای گیاهی میل شود.
  5.  بعد از یک هفته، برای تغذیه بیمار از گوشت سفید پوست و استخوان گرفته ، البته به مقدار کم استفاده کنید.
  6. بعد از دو هفته ، به مقدار خیلی کم از گوشت قرمز استفاده کنید.
  7.  هر روز یک قاشق غذا خوری عسل و یک عدد سیب را با پوست و دانه خوب جویده و میل کنید.
  8. با مصرف عسل طبیعی ، همیشه سالم و تندرست باشید. در عسل طبیعی،همیشه سالم تندرست باشید. در عسل طبیعی، اکثر باکتری ها و میکروب ها نمی توانند بیش از 4 روز زنده بمانند.
  9. استفاده از عسل و سیب را هر روز به فرزندان خود توصیه کنید.

منبع : استاد خدادادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید