علمیمقالات

خواص زعفران برای رحم و فواید آن برای قاعدگی

زعفران، گیاهی معجزه آسا با خواصی بی نظیر است که از زمان های گذشته آنرا به نام طلای سرخ می شناسند. از آن به عنوان چاشنی، برای بهتر کردن رنگ و طعم غذا، انواع شیرینی ها و خوراکی ها استفاده می کنیم. علاوه بر این زعفران، ماده ای با ارزش غذایی بالا در کنار خواص درمانی فوق العاده است که در ساخت دارو های گوناگون به ویژه دارو های گیاهی استفاده فراوانی دارد. ما قصد داریم در این مقاله خواص زعفران برای رحم و فواید آن برای قاعدگی را بررسی کرده و به توضیح آن بپردازیم.

 

خواص زعفران برای رحم

دارو های گیاهی برای فعالیت‌ های فیتوشیمیایی نیاز به موادی دارند که از این مواد شناخته شده می توان به چهار ماده اشاره کرد.

موادی همچون:

  • فلاونوئید
  • کورکومین
  • ترپنوئید
  • و کاروتنوئید

از طرفی زعفران دارای ماده ای به نام کروسین می باشد. مصرف کروسین نیز می‌ تواند منجر به تولید سروتونین، پیکروکروسین و سافرانال شود. در نتیجه برای در درمان اختلالات قاعدگی و افسردگی، تعدیل حالت و رفتار، اشتها و خوابیدن بسیار موثر است. پس برای جذب بیشتر خواص زعفران برای رحم همیشه سعی کنید از اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین ترکیبات زعفران که همان ترکیبات زرد رنگ، تلخ و معطر است استفاده کنید. چراکه ترکیبات زرد رنگ زعفران باعث تولید سروتونین، ترکیبات تلخ حاوی پیکروکروسین و ترکیبات معطر زعفران دارای سافرانال می باشد.

 

تاثیر زعفران بر تخمدان

تاثیر بر تخمدان از خواص زعفران برای رحم

امروزه درمان اختلالات تنبلی تخمدان به خوبی با روش های نوین پزشکی و شیمیایی انجام می شود. اما یکی از بهترین روش ها برای درمان هورمون های زنانه و اختلالات تنبلی تخمدان استفاده از طب سنتی است. دلیل روی آوردن افراد به طب سنتی برای درمان اینگونه بیماری ها داشتن عوارض جانبی کمتر در کنار درصد بالاتر موفق آمیز بودن درمان در طب سنتی می باشد.

از طرف دیگر دلیل ناباروی به خاطر بروز مشکل در ترشحات بدن بر محور هیپوتالاموس و هیپوفیز می باشد. به طور کلی مهار کننده متاساز در سلول های ملانوم توسط پیتیدی به نام کیس پپتین در هیپوتالاموس زنان انجام شده و تخمک گذاری و رشد فولیکولی نیز در تولید مثل با این نوع تنظیم کننده انجام می شود. همچنین تنظیم ترشح هورمون تحریک کننده فولیکول تخمدان و لوتئینی مانند کنترل توسط سلول های عصبی بیان کننده کیس پپتین، ترشح هورمون آزاد کننده گنادوتروپین انجام می شود.

در نتیجه به دلیل وجود کروسین، عامل ضد آپوپتوتوزی در زعفران با مصرف آن توسط خانم ها از حذف فولیکول های درون بدن جلوگیری و باعث تاثیر بر تخمک گذاری در زنان می شود.

 

کاهش و درمان عفونت از مهم ترین خواص زعفران برای رحم

از دیگر خواص زعفران برای رحم کمک به درمان و کاهش خطر ابتلا به عفونت رحم می باشد. چراکه مشکلات دستگاه تناسلی خانم ها دلایل شیوع بیماری جنسی با علائم زیر است:

  • خارش
  • تورم
  • و سوزش

که در صورت رفع نکردن هرچه سریع تر آن ها، زمینه بیماری ها و عفونت های حاد را برای بدن خود ایجاد کرده اید. به همین دلیل است که مصرف زعفران برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت ها به ویژه در هنگام پایین بودن ایمنی بدن مانند پیری، بارداری، افسردگی، سیگار کشیدن و داشتن بیماری های روحی توصیه می شود.

 

فواید زعفران برای قاعدگی

فواید زعفران برای قاعدگی

همان طور که گفتیم زعفران دارای کروسین است. در نتیجه مصرف آن به صورت دم کرده و روزانه 2 الی 3 فنجان در 3 نوبت باعث درمان و کاهش اختلالات و مشکلات قاعدگی از جمله کاهش درد های قاعدگی می شود. البته این دمنوش نباید توسط زنان باردار و در اوایل دوران بارداری به خاطر ایجاد احتمال سقط جنین مصرف شود.

 

ایجاد عادت ماهیانه منظم از خواص زعفران برای قاعدگی

زعفران در کنار خواص بی شمار خود، دارای فواید بی نظیری برای قاعدگی خانم ها می باشد. مصرف زعفران می تواند موجب تحریک قاعدگی و در نتیجه تحریک هورمون ها شود. در نتیجه برای کسانی که دارای دچار بلوغ دیررس هستند نیز در کنار درمان تاخیر در دوره عادت ماهیانه بسیار مناسب است. برای استفاده از این خواص کافیست یک قاشق چای خوری زعفران را به صورت دمنوش یا مخلوط با شیر بنوشید تا از خواص زعفران برای رحم خود بهره مند شوید.

 

کاهش درد های قاعدگی از دیگر خواص مصرف زعفران

از مهم ترین دلایل مصرف زعفران توسط خانم ها می توان به خواص زعفران بر کاهش درد های قاعدگی اشاره کرد. مصرف زعفران در کنار تنظیم و تحریک قاعدگی می تواند تاثیر بسیاری بروی کاهش درد های ناشی از پریودی، گرفتگی در بخش زیرین شکم و درد متورم در آن قسمت داشته باشد.

برای بهره مندی از این فایده دارویی نیز می توانید به صورت زیر عمل کنید:

روزانه ۳۰ میلی گرم زعفران را در ۳ نوبت صبح، ظهر و شب به صورت دمنوش مصرف کنید. ۳۰ میلی گرم زعفران تقریبا معادل ۱ تا ۲ شاخه زعفران است. این دمنوش مناسب برای مصرف زنان بین ۲۰ تا ۴۵ سال می باشد. علاوه بر این مصرف زعفران می تواند به رهایی از احساسات کلافه کننده به خاطر داشتن خاصیت ضدافسردگی جهت بهبود خلق و خو در این دوره کمک کند.

همچنین زعفران با تقویت متابولیسم بدن در کنار داشتن منابع سرشار از آهن می تواند به فرایند هضم و جذب غذا و رفع یبوست و نفخ که از مشکلات دوران پریودی هستند کمک کرده و تا حدودی آهن از دست رفته بدن را به خاطر خون‌ ریزی‌ های دوران قاعدگی جبران کند.

 

مصرف زعفران در دوران بارداری

خواص و مضرات مصرف زعفران در دوران بارداری

مصرف زعفران سرشار از فایده برای بدن است. اما در دوران بارداری این مسئله متفاوت است. در اصل مصرف زعفران در سه ماه اول بارداری ممنوع است. زیرا باعث افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم می شود. از طرفی افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم بسیار خطرناک است. در اصل افزایش این هورمون می تواند به وارد کردن آسیب جدی به جنین و حتی سقط آن منجر شود. به همین دلیل توصیه می شود که در سه ماه اول بارداری هرگز از زعفران استفاده نکنید. اما در مقابل مصرف مقدار کمی از زعفران پس از گذراندن سه ماه اول بارداری به دلیل تاثیر را در کوتاه شدن سرویکس و نازک شدن دیواره‌ های آن و در نتیجه ایجاد زایمانی آسان می تواند مفید باشد. اما باز هم بهتر است پیش از مصرف حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

کلام آخر

همان طور که در این مقاله خواندید، زعفران دارای خواص بسیاری برای رحم و قاعدگی زنان می باشد. پس اگر از اختلالاتی همچون:

  • تنبلی تخمدان
  • عفونت رحم
  • تاخیر در دوره عادت ماهیانه
  • و درد های ناشی از پریودی

رنج می برید توصیه می شود که حتما زعفران را برای رفع این مشکلات امتحان کنید. در نتیجه شاهد تاثیر خواص زعفران برای رحم و قاعدگی خواهید بود. همچنین اگر قصد خرید زعفرانی باکیفیت دارید، به شما توصیه میکنم حتما مقاله راهنمای خرید زعفران را مطالعه کنید.

سوالات متداول

ارزش غذایی زعفران چه مقدار است؟

زعفران یک منبع غنی از مواد مغذی با ارزش غذایی بالاست. زیرا یک قاشق غذاخوری زعفران حاوی 0.24 گرم پروتئین، 0.12 گرم چربی، 1.7 میلی گرم از انواع ویتامین ها، 1.37 گرم کربوهیدرات، 4.3 میلی گرم کائمفرول، 5 میلی گرم فسفر، 0.23 میلی گرم آهن، 6 میلی گرم منیزیم، 36 میلی گرم پتاسیم، 0.6 میلی گرم منگنز به همراه 0.01 میلی گرم مس است.

خواص دیگر زعفران برای زنان و مردان چیست؟

مصرف زعفران برای زنان در کنار روشنی پوست، درمان خشکی پوست و جوش، ایجاد روشنی پوست، درمان آفتاب سوختگی و بهبود و تقویت مو، از افسردگی و بیماری الزایمر نیز جلوگیری کرده و مصرف آن توسط مردان از ارگاسم زودرس و اختلالات جنسی جلوگیری می کند.

مصرف بیش از حد زعفران چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

مصرف زیاد زعفران نیز مانند هر چیز دیگری دارای عوارض است، بخصوص اینکه مصرف زعفران حتی به مقدار کم در سه ماه اول بارداری ممنوع است. از عوارض مصرف زیاد زعفران نیز می توان به خونریزی بینی، کاهش ضربان قلب، ضعف شدن حواس، سردرد، رنگ پریدگی، استفراغ و بی حالی اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن