علمیمقالات

عسل با موم هرزبافت

در کندوهای زنبورعسل زمانی که شهد زیادی توسط زنبورها جمع آوری و ذخیره شده باشد، ابتدا زنبورها به تولید عسل پرداخته و تمامی شان ها و قاب های موجود در کندو را پراز عسل می کند. در صورتی که شهد جمع آوری شده بیشتر از حد لازم باشد، زنبورها شروع به بافتن موم های جدید می کنند و آنها را نیز پر از عسل طبیعی می کنند. معمولا موم های جدید خود را در دیواره داخلی کندو و یا قسمت خارجی کنار شان ها می سازند.

هرزه بافی در بین سنگ ها

مناطق مناسب برای تولید موم هرزبافت

تولید و ساخت موم های هرزبافت، بیشتر در مراتع و دشت هایی که حجم گل در آن ها بسیار زیاد است، انجام می شود. چون در این مکان ها زنبور حجم زیادی از شهد گل ها و گیاهان را جمع آوری می کند که بیشتر از نیاز زنبورهای کندو برای ساخت و تولید عسل است. در نتیجه زنبورها فرصت را غنیمت شمرده  و از آن برای ساخت موم های هرز بافت استفاده می کنند.

اهمیت عسل با موم هرزبافت

عسل با موم هرز بافت، عسلی طبیعی و خالص بوده و موم آن نیز به صورت کاملا خالص و طبیعی توسط زنبورها ساخته شده است. عسل با موم هرز بافت به دلیل خالص و طبیعی بودن آن، بسیار با کیفیت وارگانیک است و از این جهت با عسل وحشی برابری می کند. موم هرز بافت، بسیار نرم و لطیف و عسل آن نیز به شدت معطر و خوش طعم است.

زنبور و موم هرزبافت

آیا موم ها خوراکی هستند؟

غالبا توصیه می شود که از مصرف موم موجود در عسل ها، خودداری شود.  چون عده ای از کندوداران از موم مصنوعی برای تولید عسل بیشتر، استفاده می کنند. موم مصنوعی از ترکیب موم ذوب شده خالص و پارافین تولید می شود، و این ترکیب سلامت بدن را به خطر می اندازد. ولی در مورد موم  عسل هرزبافت این مطلب متفاوت است. موم حاصل از این روش به دلیل طبیعی بودن، بسیار مفید و دارای خاصیت است؛ چون انسان به هیچ عنوان در ساخت موم هرز بافت نقشی ندارد.

چرا کندوداران تمایلی به هرزه بافی زنبورها ندارند و از ساخت آن جلوگیری می کنند؟

موم طبیعی هرز بافت

زمانی تولید هرزه بافی توسط زنبورها انجام می شود که شهد موجود در کندو بیش از حد نیاز باشد و زنبورها تمامی شان ها و قالب های موجود در کندو را پر از عسل کرده باشند. زنبورداران به صورت متناوب با سرکشی به کندوها، وضعیت شان ها را بررسی می کنند و در صورتیکه پر از عسل شده باشند آن ها را تعویض و یا شان جدید به کندو اضافه می کنند. این کار باعث می شود که زنبور ها از هرزه بافی خودداری و شهد مازاد کندو را صرف تولید عسل بیشتر کنند. چون زنبورها برای ساختن یک کیلوگرم موم طبیعی باید تقریبا 6 کیلو گرم عسل مصرف کنند، و با تولید موم هرزبافی نیاز به مصرف مقدار زیادی عسل دارند، در نتیجه این امر با وجود خالص و ارگانیک بودن عسل و موم حاصل از آن، برای کندو دار، مقرون به صرف نیست و کندوداران به محض تشکیل موم های هرزبافی آن ها را تخریب می کنند. کندوداران با گذاشن شان های جدید در کندو، زنبورها را مجبور به تولید عسل بیشتر می کنند.

سوالات متداول

زنبورها چه زمانی شروع به تولید موم هرزبافت می کنند؟

وقتی شهد جمع آوری و ذخیره شده توسط زنبورها بیشتر از نیاز کندو باشد، و کاملا شان های داخل کندو پر از عسل شده باشد، زنبورها شروع به ساخت موم هرز بافت و عسل درآن می کنند.

موم هرز بافت در کدام مناطق بیشتر دیده می شود؟

موم هرزبافت بیشتر در مراتع و دشت هایی که حجم گل زیادی دارند و طبیعتا زنبور شهد بیشتری از آنها می توانند جمع آوری کند، دیده می شود.

آیا موم هرزبافت، موم طبیعی است؟

بله موم هرزبافت موم کاملا طبیعی است و عسل موجود در آن نیز خالص و ارگانیک است

چرا کندوداران از تشکیل موم هرزبافت جلوگیری می کنند؟

زنبورها برای ساختن موم طبیعی باید از مقدار زیادی عسل تغذیه کنند تا بتوانند عسل تولید کنند. این امر برای کندو دار مقرون به صرفه نیست. در نتیجه کندوداران با چک کردن هفتگی کندو و شان های خود، در صورتیکه پراز عسل شده باشند، شان جدید اضافه کرده تا زنبور ها به سراغ ساخت موم هرزبافت نروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید