بیماری ها و روش درمانمقالات

بیماری‌های غده‌ی تیروئید

غده‌ی تیروئید که در زیر حنجره، در دو طرف و جلوی نای واقع شده، تیروکسین، تری یدوتیرونین، و مقدار بسیار کمتری از چندین هورمون یددار مشابه دیگر ترشح می‌کند که اثر عمیقی بر روی میزان متابولیسم بدن دارند.
حدود 90 درصد هورمون مترشحه از غده‌ی تیروئید، تیروکسین و حدود 10 درصد تری یدوتیرونین است. تری یدوتیرونین حدود چهار بار از تیروکسین قوی تر است، اما به مقدار بسیار کمتری در خون وجود دارد و برای مدت بسیار کوتاه تری از تیروکسین باقی می‌ماند. تیروئید همچنین هورمون کلسی تونین را ترشح می‌کند که برای متابولیسم کلسیم اهمیت دارد. فقدان کامل ترشح تیروئید موجب می‌شود که میزان متابولیسم پایه حدود 40 درصد به زیر حد طبیعی کاهش یابد. ترشح فوق العاده زیاد تیروئید می‌تواند میزان متابولیسم پایه را حدود 60 تا 100 درصد بالاتر از حد طبیعی افزایش دهد.
غده تیروئید از تعداد زیادی فولیکول‌های بسته (با قطر 150 تا 300 میکرون) تشکیل شده، با یک ماده ترشحی موسوم به کولوئید پر شده و به وسیله سلول‌های اپیتلوئید مکعبی شکلی مفروش شده است که ترشحات خود را به داخل فولیکول‌ها می‌ریزند. ماده اصلی تشکیل دهنده‌ی کولوئید را پروتئین بزرگی به نام تیروگلوبولین تشکیل می‌دهد که محتوی هورمون‌های تیروئید است.
پس از آنکه ترشح وارد فولیکول شد برای این که بتواند در بدن عمل کند باید مجدداً از طریق اپیتلیوم فولیکول جذب خون گردد. میزان جریان خون تیروئید در هر هفته در حدود 5 برابر وزن آن است و فقط احتمالاً از میزان جریان خون قسمت قشری غدد فوق کلیوی کمتر است.

مقدار ید مورد نیاز برای تشکیل هورمون تیروکسین: حدود 50 میلی گرم ید در سال یا تقریباً یک میلی گرم ید در هفته برای تشکیل تیروکسین به مقدار طبیعی مورد نیاز است. برای جلوگیری از کمبود ید، نمک طعام با اضافه کردن یک قسمت یدور سدیم به هر هزار قسمت کلرور سدیم یددار می‌شود.

 پر کاری تیروئید یا‌هایپر تیروئیدیسم

در این بیماری تمامی غده‌ی تیروئید به طور بارزی دچار هیپرپلازی می‌شود. اندازه‌ی غده به دو تا سه برابر اندازه‌ی طبیعی می‌رسد و لایه‌ی سلول‌های فولیکولی چین خوردگی‌های فوق العاده زیاد به داخل فولیکول‌ها پیدا می‌کند، به طوری که تعداد سلول‌ها به چند برابر بیشتر از اندازه‌ی غده افزایش می‌یابد. هر سلول نیز میزان ترشح خود را چندین برابر افزایش می‌دهد.
آزمایش جذب ید رادیو اکتیو نشان می‌دهد که این غده هیپرپلاستیک، هورمون تیروئید را به میزان 5 تا 15 برابر طبیعی ترشح می‌کند.

علائم بارز بیماری: عدم تحمل گرما، افزایش تعریق، کاهش وزن، اسهال، ضعف عضلانی، عصبانیت یا سایر اختلالات روانی، خستگی شدید اما ناتوانی در به خواب رفتن، لرزش دست‌ها، بر آمدگی کره‌ی چشم در بعضی افراد.

علت بیماری از نظر طب قرآنی:

  1.  استرس‌ها و فشارهای عصبی و حساس بودن و خود خوری؛
  2. نداشتن برنامه‌ی مدون و سالم تغذیه و استفاده از غذاهای گوشتی و حیوانی به مقدار زیاد به صورت روزمره؛
  3. استفاده از غذاهای ممنوع و انواع فست فودها؛
  4.  استفاده از غذاهای سردی بخش (غذاهای اسیدی مانند ترشیجات، سرکه و لبنیات) که موجب عصبی شدن و در نتیجه اختلال هورمونی می‌شود؛
  5. داشتن یبوست مزاج که ام الامراض است.

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم

اثرات کم کاری تیروئید به طور کلی عکس پر کاری تیروئید است، اما چند مکانیسم فیزیولوژیک، مختص کم کاری تیروئید است. کم کاری تیروئید همانند پر کاری تیروئید اغلب از خود ایمنی بر ضد غده‌ی تیروئید ناشی می‌شود، اما این سیستم ایمنی به جای اینکه غده را تحریک کند، آن را تخریب می‌کند.
غده تیروئید این بیماران بیشتر دچار تیروئیدیت می‌شود که به معنی التهاب تیروئید است. این امر موجب خراب تر شدن غده تیروئید و در نتیجه، کاهش یا فقدان ترشح هورمون تیروئید می‌شود.

گواتر کولوئید غیر سمی ایدیوپاتیک: در این حالت با وجودی که اشخاص مبتلا مقدار کافی ید از راه رژیم غذایی دریافت می‌کنند، غده تیروئید به دفعات نظیر گواتر کولوئید بومی بزرگ می‌شود. این غده تیروئید بزرگ شده ممکن است مقدار طبیعی هورمون تیروئید ترشح کنند، اما در بیشتر مواد ترشح هورمون مانند گواتر کولوئید بومی کاهش می‌یابد.

علت دقیق بزرگ شدن غده تیروئید در بیماران مبتلا به گواتر کولوئید ایدیوپاتیک معلوم نیست، اما بیشتر این بیماران علائم تیروئیدیت خفیف نشان می‌دهند. بنابراین فرضیه پیشنهاد شده است که تیروئیدیت موجب هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید) خفیف می‌شود.

علائم بیماری: کم کاری تیروئید ناشی از هر علتی از قبیل گواتر کولوئید بومی، گواتر کولوئید ایدیوپاتیک، انهدام غده تیروئید به وسیله‌ی اشعه‌ی رادیو اکتیو، خارج کردن غده تیروئید با عمل جراحی، یا انهدام غده‌ی تیروئید به وسیله بیماری‌های مختلف دیرگ باشد، اثرات فیزیولوژیک پدید آمده آن یکسان است. این اثرات و علائم عبارتند از: خواب آلودگی فوق العاده شدید یا خوابیدن به مدت 15 تا 16 ساعت در روز، کندی فوق العاده شدید یا حرکات عضلانی، آهسته بودن ضربان قلب، کاهش برون ده قلبی، کاهش حجم خون، گاهی زیاد شدن وزن، یبوست مزاج، کندی اعمال مغزی، نارسایی تعدادی از
اعمال تروفیک بدن که شاهد آن کاهش رشد موها و فلسی شدن پوست است، صدای خشن قورباغه مانند، پیدایش یک ظاهر پف کرده به خصوص درناحیه چشم‌ها.

علت بیماری از نظر طب قرآنی: غده تیروئید یکی از غدد درون ریز آدمی است که با اعصاب محیطی کار می‌کند این غده درون ریز زمانی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد که انسان حالت‌های روحی و روانی متعادل داشته باشد، در زندگی روزمره حرص نخورد و عصبی نشود، از غذاهایی که خداوند سبحان برای ادامه حیات انسان آفریده است استفاده کند، نه غذاهای مصنوعی و فست فودها، سیستم گوارشی سالمی داشته باشد و تحرک و ورزش متعادل داشته باشد.

توجه: اگر انسان موارد بالا را به درستی انجام ندهد، تعادل روحی و روانی و جسمی خویش را از دست خواهد داد و در نتیجه دچار عدم تعادل یا بهتر بگویم دچار انواع بیماری خواهد شد که بیماری تیروئید را ایجاد خواهد نمود.

روش طب قرآنی:

این بیماران می‌توانند با رعایت رژیم گیاهی خام 15 روزه، از این بیماری جان سالم به در ببرند. بیماران کم کاری تیروئید رژیم زیرا را یک ماه و بیماران پُرکاری تیروئید به مدت دوماه دقیقاً انجام دهند. در طول رژیم بهتر است که داروهای مصرفی با پزشک معالج کنترل شود.

رژیم پاکسازی برای بیماری‌های خود ایمنی عبارت است از:

روز اول:

صبحانه: مربای هویج و یک لیوان شیر بادام
ناهار: سالاد مخصوص
شام: 25 گرم مغز بادام خام، 10 عدد انجیر خشک و یک عدد میوه‌ی فصل.

روز دوم:

صبحانه: مربای سیب و یک لیوان شیر بادام
ناهار: حلیم جوانه گندم و یک عدد میوه‌ی فصل
شام: 5 قاشق غذا خوری کنجد با پوست، 5 عدد خرمای رطوب و یک عدد میوه‌ی فصل.

روز سوم:

صبحانه: مربای موز و یک لیوان شیر بادام
ناهار: خوراک مخلوط، 5 عدد خرمای رطب و یک عدد میوه‌ی فصل
شام: 10 عدد بادام هندی‌هام، 10 عدد انجیر خشک و یک عدد میوه‌ی فصل.

روز چهارم:

صبحانه: مربای خیار بوته ای و یک لیوان شیر بادام
ناهار: سوپ کرفس، 5 عدد خرمای رطب و یک عدد میوه‌ی فصل
شام: حلوای مخصوص و یک عدد خیار بوته ای.

روز پنجم:

صبحانه: مربای به و یک لیوان شیر بادام
ناهار: دلمه فلفل سبز همراه با گوجه فرنگی، 5 عدد انجیر خشک و یک عدد میوه‌ی فصل
شام: 50 گرم نارگیل، 5 عدد خرمای رطب و یک عدد میوه‌ی فصل.

روز ششم:

صبحانه: نصف لیوان جوانه گندم، یک قاشق مرباخوری عسل، 10 عدد مغز بادام خام و یک عدد میوه فصل
ناهار: حلیم جوانه‌ی گندم و یک عدد میوه فصل
شام: 30 عدد مغز بادام خام، 5 عدد خرمای رطب و یک عدد میوه‌ی فصل.

روز هفتم:

صبحانه:مربای توت فرنگی و یک لیوان شیر بادام
ناهار: سالاد فصل، 3 قاشق غذا خوری جوانه گندم، یک قاشق غذا خوری عسل، 3 عدد خرمای رطب و یک عدد میوه فصل
شام: 5 قاشق غذاخوری کنجد با پوست، 5 عدد خرمای رطب و یک عدد میوه‌ی فصل.

روز هشتم:

صبحانه:مربای زرد آلو و یک لیوان شیر بادام
ناهار: سوپ کرفس، 5 عدد خرمای رطب و یک عدد میوه فصل
شام: 30 گرم مغز بادام و فندق خام، 10 عدد انجیر خشک و یک عدد میوه‌ی فصل.

روز نهم:

صبحانه: مربای به و یک لیوان شیر بادام
ناهار: سالاد مخصوص و 5 عدد خرمای رطب
شام: کنجد با پوست، 10 عدد انجیر خشک و یک عدد میوه‌ی فصل.

روز دهم:

صبحانه: مربای گیلاس و یک لیوان شیر بادام
ناهار: 50 گرم نارگیل، 5 عدد خرمای رطب و یک عدد میوه فصل
شام: سالاد فصل، 10 عدد انجیر خشک و یک عدد میوه‌ی فصل.

روز یازدهم:

صبحانه: جوانه‌ی گندم 50 گرم، 10 عدد مغز بادام خام، یک قاشق غذا خوری عسل و یک عدد میوه فصل
ناهار: سالاد مخصوص
شام: حلوای مخصوص و یک عدد خیار بوته ای.

روز دوازدهم:

صبحانه: مربای توت فرنگی و یک لیوان شیر بادام
ناهار؛ سالاد مخصوص و 5 عدد خرمای رطب
شام: بادام زمینی 50 گرم و یک عدد میوه فصل.

روز سیزدهم:

صبحانه: مربای گیلاس و یک لیوان شیر بادام
ناهار: سالاد مخصوص و 1 قاشق غذا خوری عسل
شام: 300 گرم انگور یا 500 گرم سایر میوه‌های فصل میل شود.

روز چهاردهم:

صبحانه: مربای زرد آلو و یک لیوان شیر بادام
ناهار: خوراک مخلوط، 5 عدد خرما و یک عدد میوه‌ی فصل
شام: 10 عدد مغز بادام هندی، 5 عدد انجیر و یک عدد میوه‌ی فصل.

روز پانزدهم:

صبحانه: مربای آلبالو و یک لیوان شیر بادام
ناهار: حلیم جوانه‌ی گندم و یک عدد میوه‌ی فصل
شام: 40 گرم چهار مغز (مغز بادام، گردو، فندق و پسته) 10 عدد انجیر و یک عدد میوه‌ی فصل.

توجه:

رژیم 15 روزه فوق برای این نوع بیماران بسیار مفید است و با رعایت مسائل فوق به لطف الهی از بیماری‌‌ها و کسالت نجات پیدا می‌کنند. ضمناً در این رژیم غذایی کلیه مواد خام است و بیماران نباید از غذاهای پخته، خصوصاً نان استفاده کنند. ضمناً در هر فصلی که هستید، می‌توانید از میوه‌های همان فصل و روزانه 6 لیوان آب استفاده کنید.

طرز تهیه‌ی غذاهای خام گیاهی

مرباجات خام

مقداری از میوه جات خام فصل مانند سیب، موز، گلابی، زردآلو، هلو و غیره را خرد کرده (به مقدار نیاز) همراه با 1 قاشق مربا خوری عسل و در صورت تمایل کمی آب لیموترش تازه میل کنید. هر روز از یک نوع میوه مربا درست کرده، میل کنید. در صورت تمایل می‌توانید به مربا، مقداری کمی هل ساییده و یا پودر نارگیل بیفزایید.

شیر بادام

12 تا 15 عدد مغز بادام خام درختی را با آب گرم خیس کرده، سپس پوست بکنید. بادام‌ها را با آب سرد شسته با 1 قاشق غذا خوری عسل و 1 لیوان آب خنک در مخلوط کن بریزید به مدت 3 تا 4 دقیقه به مرور مخلوط کنید. بعد 3 تکه یخ را به شیر اضافه کرده، بعد ازخنک شدن به آرامی میل کنید. نوشیدن شیر بادام روزانه 1 تا 2 لیوان موجب تنظیم الکترولیت‌های سلولی شده و بیمار تعادل روحی و روانی خود را به دست خواهد آورد.
این نوشیدنی برای بیمارانی که دچار افسردگی و حساسیت و زودرنجی شده اند بسیار نافع است؛ کبد را پاکسازی می‌کند و برای کسانی که اشتها به غذا ندارند نیز مفید است. همچنین نشاط خاصی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا پوست روشن و لطیف شود.

سالاد مخصوص

مواد لازم برای تهیه سالاد مخصوص عبارت است از: هویج، کاهو، خیار بوته ای کامل، انواع کلم، سبزیجات معطر، جوانه گندام، پیاز، مغز بادام خام، سیب درختی، کشمش، کنجد با پوست، پونه کوهی، لیموترش تازه، روغن زیتون بکر و کمی نمک.

طرز تهیه: همه‌ی مواد را تمیز بشویید و خرد کنید و در آخر جوانه‌ی گندم و لیمو ترش تازه و روغن زیتون و نمک را به سالاد بیافزایید و خوب بجوید و میل کنید. مقدار سالاد بستگی به اشتهای فرد دارد و شخص می‌تواند به مقدار نیاز مواد را انتخاب و استفاده کند.

حلیم جوانه‌ی گندم:

مواد لازم برای تهیه این غذا، عبارتند از جوانه گندم، مغز گردو، ارده، عسل، دارچین و آب زعفران.

طرز تهیه: جوانه گندم و مغز گردو و یک قاشق غذاخوری ارده را چرخ کرده، سپس در پیش دستی پهن کنید. بعد یک قاشق غذا خوری ارده و سپس یک قاشق غذاخوری عسل را روی مواد بریزید به طوری که روی همه مواد را بپوشاند. در آخر آب زعفران را به مواد افزوده، یک قاشق چای خوری پودر دارچین را روی حلیم بپاشید و بعد نوش جان کنید. این غذا بسیار انرژی زا بوده و نشاط خوبی را به شخص خواهد داد.

خوراک مخلوط

مواد لازم برای تهیه این غذا عبارت است از هویج، ساقه‌ی ترد کرفس، جوانه گندم، جوانه عدس، جوانه ماش، کاهو، مغز بادام خام، مغز گردو، مغز پسته، مغز فندق، جعفری خرد شده، گوجه فرنگی، پونه کوهی یا نعناع خشک، سیر خام، کشمش، روغن زیتون بکر، لیموترش تازه، پودر نارگیل و آب زعفران.
طرز تهیه: همه مواد را به جز کشمش و جعفری خرد شده چرخ کنید و در آخر کشمش و پودر نارگیل را اضافه کرده، خوب مخلوط کنید. در آخر، روغن زیتون و لیموترش تازه و آب زعفران را به مواد اضافه کرده، سپس میل کنید. این غذا دارای انواع ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز برای بدن انسان است.

سوپ کرفس

مواد لازم برای تهیه این غذا عبارت است از ساقه کرفس سبز برای آبگیری، ساقه کرفس ترد برای خرد کردن، جوانه ماش، سیر خام، خیار بوته ای جعفری تازه، مغز گردو، هویج فرهنگی، لیمو ترش تازه، روغن زیتون بکر، نعناع خشک و کمی نمک.
طرز تهیه: ابتدا ساقه کرفس سبز را آب بگیرید و در یک ظرف مناسب مانند چینی یا لعابی بریزید. بعد ساقه ترد کرفس را ریز خرد کنید و خیار را رنده و بعد جعفری را خرد کنید. سپس سیر خام را رنده کرده با بقیه مواد به آب کرفس اضافه کنید. در آخر، آب لیمو ترش تازه و روغن زیتون و نعناع خشک را افزوده و میل کنید.

دلمه فلفل و گوجه فرهنگی

مواد لازم برای تهیه این غذا عبارت است از فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، جوان گندم، جوانه ماش، مغز گردو، هویج فرنگی، سبزیجات معطر (نعناع، ریحان، جعفری و سیر)، پیاز، ساقه ترد کرفس، نمک و فلفل، لیمو ترش تازه، روغن زیتون بکر و آب زعفران.

طرز تهیه: همه مواد را به جز پیاز چرخ کرده، سپس پیاز را به صورت خلالی ریز کنید و با نمک، فلفل و روغن زیتون و لیموترش تازه و آب زعفران خود مخلوط کنید. با این مخلوط درون فلفل دلمه و گوجه فرنگی را پُر کنید، سپس به مدت 30 دقیقه در یخچال گذاشته و بعد مورد استفاده قرار دهید.

منبع: استاد خدادادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن