تاثیر فرآورده های زنبور عسلمقالات

روش صحیح درست کردن شربت عسل

کارهایی که باید برای درست کردن یک شربت عسل خوب انجام بدهیم:

  1. در ابتدا بهتر است که نصف ظرف یا نصف لیوان خود را آب و عسل بریزیم. (بطور معمول میزان پیمانه عسل بستگی به ذائقه شخصی هر فرد دارد که چه مقدار شیرینی برای او کفایت می کند.)
  2. به نصفه دیگر ظرف عرق اضافه می کنیم. (می توانیم از عرق هایی مثل عرق آویشن، عرق پونه، عرق بیدمشک، عرق نعناع و گلاب استفاده کنیم.)

به این ترتیب ظرف ما حاوی آب، عسل و عرق است.

پیشنهاد می کنیم از عرق های متفاوت در ترکیب شربت عسل روزانه خود استفاده کنید. (استفاده عرق متفاوت در هر روز موجب می شود شما خشنودی بیشتری از شربت عسل خود داشته باشید و هم چنین تنوع استفاده از عرقیات مختلف خاصیت درمانی شربت شما را بالا می برد.)

توصیه دیگری که می کنیم این است که به شربت عسل خود بذر ملین اضافه کنید. (بذرهای ملین عبارت اند از خاکشیر، بالنگ، بالنگو، اسفرزه، به دانه و تخم شربتی و غیره.)

بذرهای ملین

به این ترتیب پس ما شربت عسلی درست می کنیم که دارای آب، عسل، عرق و بذر ملین باشد.

برای خنک شدن شربت عسل می توانیم آنرا درون یخچال بزاریم ولی هرگز نباید به آن یخ اضافه کنیم. به دلیل اینکه آب به همراه یخ برای سلامت انسان ضرر دارد زیرا که موجبات کبد چرب را فراهم می کند و سلامت کلیه ها را به خطر می اندازد.

فواید شربت عسل

شربت عسلی که طبق این دستورات درست شود به تنظیم سیستم گوارش ما کمک می کند و برای کبد مفید می باشد. هم چنین انرژی زا می باشد. به خاطر عسل و بذر ملین موجود در خود حالت غذایی هم دارد.

ناگفته نماند که ما همچنین می توانیم شربت عسل را با دمنوش های مختلف هم درست کنیم به عنوان مثال می توانیم زمانی که دمنوش اسطوخودوس ولرم شد،به آن عسل و بذر ملین را اضافه کنیم و به عنوان نوشیدنی مصرف کنیم.

طریقه و زمان مصرف شربت عسل

بهتر است که شربت عسل را 20 دقیه مانده به وعده صبحانه، یا نیم ساعت مانده به ناهار و شام استفاده کنیم. البته در وسط روز هم می توانیم این شربت را استفاده کنیم.

توضیحاتی که داده شد مربوط به درست کردن شربت عسل معمولی برای مصرف عموم مردم می باشد یعنی اینکه عامه ی مردم بهتر است از عرقیات دسته گرم استفاده کنند.

میزان مصرف شربت عسل

به طور معمول برای افراد عادی نوشیدن دو سه لیوان شربت عسل در روز کفایت می کند اما برای بیماران خاص این مقدار متفاوت است.

شربت عسل مفید

درست کردن شربت عسل در موقعیت های خاص

بیماران با مشکلات کبد

افرادی که ناراحتی های کبدی دارند بهتر است از عرق کاسنی و دیگر مواردی که در طب سنتی توصیه می شود برای حل مشکلات کبدی استفاده کنند. توصیه می شود اشخاصی که ناراحتی کبد دارند مانند کبد چرب بهتر است از عسل ترنجبین در شربت عسل خود استفاده کنند.

بیماران با مشکلات کلیوی

اشخاصی که ناراحتی کلیه دارند بهتر است از عرق خارشتر استفاده کنند و هم چنین می توانند از عسل خارشتر در شربت عسل خود استفاده نمایند.

شب امتحان

در خصوص شب امتحان یا وقت هایی که ما مشغله ذهنی فراوانی داریم، بهتر است به جای استفاده از عرقیات مختلف در شربت عسل خود از لیمو ترش تازه که همان لیموی شیرازی است، استفاده بکنیم. (منظور ما لیمو سنگی و یا آبلیمو نیست.)

معمولا برای هر لیوان شربت عسل نصف لیمو ترش تازه کفایت می کند.

تفاوت شربت عسلی که با عرقیات (چه گرم و چه سرد) درست می کنیم با شربت عسلی که با لیمو ترش تازه درست می کنیم در این است که شربت عسل درست شده با لیمو ترش تازه به دلیل حفظ ویتامین c موجود باید قبل از 6 ساعت نوشیده شود.

لیمو ترش تازه (لیمو شیرازی)

توصیه ضروری

لازم است گفته شود که نباید عسل را به آب داغ، شیر داغ و حتی چای و دمنوش های داغ اضافه کرد زیرا که خاصیت خود را از دست می دهد و فوق العاده برای بدن مضر می شود.

افراد دیابتی بدون مشورت پزشک خود، حق استفاده از شربت عسل را ندارند. و در صورت مجوز پزشک باید از عسل های با ساکارز کمتر استفاده نمایند.

و در آخر این نکته را باید یادآور شد: خانواده ای که قصد دارند عسل را در سبد غذایی خود و شربت عسل را جزو نوشیدنی های خود قرار دهند حتما باید از عسل های متفاوت استفاده کنند، مخصوصا خانواده ای که زیاد عسل مصرف می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید