تاثیر فرآورده های زنبور عسلمقالات

معرفی فرآورده های زنبورعسل

در ابتدا لازم است توضیح بدهیم بر روی هم رفته زنبورعسل فرآورده های بسیار زیادی دارد که هر کدام از آن ها فواید ویژه ای دارند. می توان گفت معمولا عموم مردم با انواع فرآورده های زنبور عسل آشنا نیستند. اکثر افراد تصورشون از زنبورعسل فقط عسل می باشد که ما قصد داریم در این نوشتار فرآورده های زنبورعسل را معرفی کنیم.

فرآورده های مهم زنبورعسلانواع فرآورده ها

عسل

مشهورترین فرآورده زنبورعسل می باشد که همه با آن آشنا هستید. خواص ویژه ای برای بدن انسان دارد. عسل ها در بعضی از خواص با یکدیگر مشترک هستند به عنوان مثال همه ی آن ها به جهت مشکلات گوارشی موثرند. توجه به این نکته ضروری است که علاوه بر اشتراک در خواص، هر عسل دارای حداقل یک خاصیت ویژه است. به عنوان مثال عسل ترنجبین برای کبد چرب، عسل آفتابگردان برای سرفه های خشک و عسل آویشن برای عفونت های عمومی بدن مصرف می شود.

عسلژل رویال

ژل رویال از غدد سر زنبورعسل ترشح می شود. غذایی هست که ملکه و البته لارو ها در 24 ساعت ابتدای عمرشون از آن استفاده می کنند. ژل رویال ماده ای بسیار مقوی و مغذی است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است به علت اینکه باعث تنظیم غدد درون ریز بدن شخص مصرف کننده می شود. هم چنین تاثیرات بسزایی در سیستم گوارشی، خونی، اعصاب و قوای جسمی و جنسی دارد. تحقیقات نشان داده است که ژل رویال سلول های مرده مغز را بازسازی می کند، بواسطه ی این خاصیت افرادی که در شرایط جسمانی بد و یا افرادی که در اثر ایجاد صدمات مغزی ناگهانی در کما هستند، مصرف آن با دوز مشخص زیر نظر پزشک موجب بهبودی شان می گردد.

ژله رویالبره موم

بره موم صمغی است که زنبوران عسل در روزهای اخر عمرشون که سپری می کنند این صمغ چسبناک را از درختان و درختچه ها و بوته ها جمع آوری میکنند. زنبور صمغ تهیه شده را به داخل کلنی یا کندو خودش می اورد و فرآوری روی آن انجام میدهد. حال بره موم تولید شده توسط زنبور را میگیرند و عصاره گیری میکنند. 180 نوع ماده در بره موم وجود دارد که بره موم را به سه طریق می توان مصرف کرد:

  • خام
  • عصاره آبی
  • عصاره الکلی

بدیهی است که عصاره الکلی آن از نظر جذب مواد موجود در بره موم برای بدن انسان بهتر است.

بره مومگرده گل

خواص بی شماری برای بدن انسان دارد. گرده گل در واقع اندام نری یک گیاه است که زنبورعسل آن را از روی گل ها جمع آوری کرده و به جهت تامین پروتئین مورد نیاز خودش به کندو حمل و آن را ذخیره یا سیلو می کند، به گونه ای که فاسد نشود.

گرده گللارو

لارو زنبورعسل را می توان به شکل های مختلف مصرف کرد. از لارو زنبوران نر که آن را در خلا می توانیم خشک کنیم یا به روش های دیگر پودر آن را همراه با خوراک زنبورعسل به صورت شربت و یا خمیر به عنوان یک تحریک کننده به جهت دارا بودن فرومون خاص مصرف می کنیم و اما مورد مصرف انسانی آن به جهت تولید کرم های زیبایی اعم از لارو نر یا کارگری می باشد و به صورت خوراکی نیز استفاده می گردد.

لاروزهر

زهر زنبورعسل به جهت درمان بیماری های مختلف به صورت زنبور درمانی (آپی تراپی) استفاده می شود و در آزمایشگاه مشتقات زهر را گرفته و در صنعت داروسازی استفاده می گردد. توجه به این نکته ضروری است که زهر زنبورعسل به علت ایجاد حساسیت در بدن انسان حتما باید زیر نظر متخصص و پزشک استفاده شود.

زهر زنبور عسل

کیتوزان

کیتوزان را از لایه های بیرونی زنبورعسل که از کیتین تشکیل شده بدست می اورند و برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.

هوای زنبورستان

یکی دیگر از موضوعاتی که در رابطه با ویژگی های زنبورعسل مطرح می شود، هوای زنبورستان است. شاید شنیده اید که تنفس هوای زنبورستان  جنبه ی درمانی دارد و این موضوع کاملا درست است زیرا که در اون فضا هزاران زنبور در هوا تردد می کنند، عده ای از زنبورها در حال بازگشت به کلنی هاشون هستند و عده ای در حال خروج و دورشدن. در این رفت و آمدها زنبورها با خودشون گرده گل می آورند که گرده ها با چشم غیرمسلح قابل رویت نیستند. گرده گل در فضا می تواند معلق باشد و هنگام تنفس ما می توانیم از طریق ریه آن را جذب بکنیم. وقتی که انسان این هوا را استنشاق می کند به بواسطه ی آوردن شهدهای مختلف توسط زنبورعسل، مملو از گرده گل و عطر و بوی گل های مختلف می شود. هوایی که زنبورها در زنبورستان تهویه می کنند خاصیت درمانی دارد و بر سلامت بدن انسان تاثیر می گذارد. پس می شود این هوا هم یکی از فرآورده های زنبورعسل درنظر بگیریم.

هوای زنبورستان

علاوه برا اینکه زنبورعسل دارای چنین فرآورده هایی است و این فرآورده ها در بعضی بیماری ها 100 درصد و در بعضی دیگر 50 درصد به پیشگیری و روند درمان کمک می کنند، پس برای انسان لازم است اطلاعاتی در مورد میزان،نحوه و زمان مصرف و خواص این فرآورده ها داشته باشد و حداقل در سبد غذایی خود آن را قرار دهد. توجه گردد بارها تاکید کرده ایم که در درمان باید زیر نظر پزشک و متخصص استفاده گردد.

البته یک سری فواید دیگر وجود دارد که می توان گفت فایده اصلی و مهم زنبورعسل که ما فکر می کنیم هدف از آفرینش زنبورعسل هم خاصیت گرده افشانی آن می باشد.

گرده افشانی

خوب است که بدانید گرده افشانی  بواسطه ی زنبورعسل محصولات زراعی و باغی را بین 20 تا 45 درصد افزایش می دهد، به طور نمونه می توانیم اینگونه توضیح بدهیم؛ اگر باغی داشته باشیم که محصولش سیب باشد و به طور معمول 100 تن سیب در سال به ما بدهد،با مستقر نمودن زنبورعسل در این باغ نه تنها زنبورعسل 100 تن سیب را به مقادیر بالاتر تا حدود 145 تن تبدیل میکند، بلکه محصول ما را شکیل و خوش فرم خواهد کرد.

ضمنا می توانیم بگوییم که زنبورعسل از پیشرفت کویر جلوگیری می کند، وجود زنبور عسل در مناطق نیمه خشک و نیمه کویری، حتی در مراتع و جنگل ها باعث می شود که گیاهان بیشتر سر از خاک دربیاورند و رشد کنند.

پس به این نتیجه رسیدیم که زنبورعسل فرآورده های متنوع ای دارد که مصرف صحیح این فرآورده ها به روند درمان بیماری ها بین 30 تا 100 درصد کمک می کند و از ایجاد یک بیماری پیشگیری می کند. همچنین طبیعت زندگی مان را روز به روز بهتر و مفیدتر می کند، یعنی فرضا اگر زنبورعسل به خاطر گرده افشانی در یک منطقه کویری مستقر باشد، باعث می شود بذر دانه ی علفی مثل خارشتر افزایش پیدا کند و از کویر زدایی جلوگیری کند. و زنبورعسل بذر یک مزرعه یونجه را تا 40 درصد افزایش می دهد. بواسطه مستقر نمودن زنبورعسل، روی تولید کلزا بین 35 تا 37 درصد افزایش محصول در هکتار ایجاد می شود.

این اطلاعات به ما نشان می دهد که باور مردم بر این مسئله که زنبوران عسل گل ها را می خورند، درست نمی باشد، زیرا زنبور با گل کاری ندارد. درواقع در جان گل شهد یا نکتار به جوشش درمیاد، زنبور این شهد را به داخل کلنی خود می برد و با فرآوری آن عسل تولید می کند.

گرده افشانی زنبورعسل

ترکیبی از فرآورده های زنبورعسل

در این قسمت این سوال برای ما پیش می آید که ترکیب عسل و ژل رویال چگونه است و چه کاربردی دارد؟

یا ترکیب عسل، بره موم و ژل رویال چه کاربردی دارد؟

و یا ترکیب عسل و گرده گل چه فایده ای دارد؟

بعضی از این ترکیب ها باعث می شود که هم افزایی ایجاد شود. یعنی به طوریکه از ترکیب فرآورده های زنبورعسل خاصیتی برتر و کامل تر را برای سلامت بدن داشته باشیم.

در اینجا به این نکته پی بردیم که بعضی از فرآورده های زنبورعسل در سبد غذایی ما جای می گیرند و بعضی دیگر فقط جنبه ی درمانی دارند. هم چنین بعضی هم جنبه ی ترکیبی/درمانی یا ترکیبی/آرایشی دارند. موم بیشتر از همه در ترکیبات انواع کرم های آرایشی استفاده می شود.

جالب است بدانید شمعی که با موم خالص زنبورعسل تولید می شود، روشن کردن آن در محیط آلودگی را از بین می برد.

خرید عسل مرغوب

حالا که با این فرآورده ها آشنا شدیم با این سوال مواجه می شویم که چگونه این فرآورده ها را تهیه کنیم؟

به دلیل اینکه در کشور ما ایران این ها دارای استاندارهای خاصی نیستند، بهترین روش، تهیه مستقیم از زنبوردار هست. از پرورش دهنده که به او اعتماد و اطمینان کافی داشته باشیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید