علمیمقالات

رنگ عسل طبیعی

شما نیز حتما در بازار و فروشگاه های مختلف، انواع عسل را به رنگ های مختلف، دیده اید و با خود فکر کرده اید که کدام رنگ عسل، طبیعی تر است؟ پاسخ این است که رنگ عسل طبیعی هیچ ارتباطی به کیفیت آن ندارد.

رنگ عسل طبیعی بیانگر چیست؟

طیف های متفاوت رنگ عسل

رنگ عسل برداشت شده از کندو ها به گل های منطقه ای که کندو در آن قرار دارد، بستگی دارد. رنگ عسل های مختلف با توجه به گل های موجود در منطقه ای که زنبور شهد مورد نیاز خود را از آن ها تهیه کرده است، متغیر می باشد.

رنگ عسل طبیعی از تن رنگی بسیار کم رنگ تا قهوه ای تیره می تواند قابل تغییر باشد. از سوی دیگر طعم عسل طبیعی تهیه شده نیز مانند رنگ آن، به نوع منبع شهد مورد استفاده توسط زنبور، بستگی دارد.

اساسا به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت که عسل هایی که رنگ تیره تری دارند، از نظر طعم و مزه، قوی تر هستند و طعم آن ها بیشتر احساس می شود. همین طور عسل هایی که رنگ روشن تری دارند، طعمشان نیز ملایم تر می باشد.

البته عده ای معتقدند که عسل هایی با رنگ تیره تر، خواص آنتی اکسیدانی و مواد معدنی بیشتری دارند. برای مثال عسل آویشن که رنگ تیره تری نسبت به عسل گون دارد، دارای خواص آنتی اکسیدنی بیشتری نسبت به عسل گون می باشد، به همین دلیل عسل آویشن برای تسکین سرفه و گلو درد، مورد استفاده قرار می گیرد.

عسل با رنگ تیره

رنگ برخی از عسل های موجود عبارتند از:

در کشور ما رنگ عسل طبیعی در عسل های مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال:

  • مریم گلی   کهربایی تیره
  • آویشن        قرمز
  • آفتابگردان     زرد طلایی
  • اقاقیا           بی رنگ
  • گون             زرد نخودی
  • کنار             قهوه ای روشن
  • مرکبات         زرد روشن
  • شبدر           بی رنگ
  • بلوط             قهوه ای تیره
  • چهل گیاه       قهوه ای روشن

انواع رنگ عسل طبیعی

رنگ عسل طبیعی به چه عواملی بستگی دارد؟

رنگ عسل به گل های موجود در یک منطقه بستگی دارد. ممکن است در دو منطقه مختلف ، یک نوع عسل، به دو رنگ متفاوت دیده شود و طعم و عطر آن ها، با هم تفاوت داشته باشد. در نتیجه مکان قرارگیری کندو ها نیز در ایجاد رنگ عسل طبیعی، موثر می باشد.

روش های مختلف قرار دادن کندو ها از نظر مکانی

1.کندو را در یک مزرعه یک دست قرار می دهند

معمولا زنبورداران کندو های خود را در دشت ها و مزرعه هایی قرار می دهند که پوشیده از یک گل و گیاه است، که به عسل برداشت شده از این مکان ها، عسل تک گل می گویند. این عسل ها از نظر رنگ و طعم در مناطق مختلف یکسان می باشند. مثل عسل آویشن، آفتاب گردان، عسل کلزا و …در این روش قرار دادن کندو ها، طعم عسل برداشت شده از یک نوع گل و گیاه، در مناطق مختلف کشور، یکسان می باشد.

2. کندو را در مناطق کوهستانی و دشت قرار می دهند

بعضی از زنبورداران با تغییر محل و کوچ دادن کندو های خود، آن ها را در مناطق کوهستانی و دشت های پر گل قرار می دهند، تا زنبور ها بتوانند از گل هایی که به صورت طبیعی در این مناطق رشد کرده اند، استفاده کنند. در این روش چون پوشش گل ها و گیاهان منطقه ای که کندو در آن قرار داده می شود، یکسان نیست، نام عسل برداشت شده از این کندو ها را به پوشش گل های غالب منطقه نام گذاری می کنند. در شرایطی که پوشش گل های منطقه مختلف باشد، عسل برداشت شده را عسل چهل گیاه می نامند. بنابراین طعم و مزه عسل های چند گل مثل عسل مرکبات، چهل گیاه و … در مناطق مختلف کشور کمی متفاوت می باشد.

تاثیر شیوه نگهداری عسل بر رنگ آن

علاوه بر گل های یک منطقه و خود منطقه جغرافیایی، عوامل دیگری چون شیوه نگهداری عسل، در رنگ عسل طبیعی موثر می باشد.

  • رنگ عسل طبیعی با گذشت زمان تیره می شود، به همین دلیل عسل تازه برداشت شده از کندو، رنگ روشن تری نسبت به عسل مشابه سال قبل آن کندو دارد.
  • شکرک زدن و رس بستن بر رنگ عسل، تاثیر می گذارد. در این حالت رنگ عسل سفید تر می شود.
  • نگهداری عسل در مکان های گرم، باعث می شود رنگ عسل، تیره شود.

عسل روشن

نکات مهم در خرید عسل

در خرید انواع عسل، بهتر است به جای توجه به رنگ عسل طبیعی، به سلیقه، ذائقه خود و خواص درمانی عسل توجه کنیم.

عسل ها علاوه بر فواید کلی یکسان، خواص درمانی متفاوتی با یکدیگر دارند و رنگ متفاوت عسل های مختلف، بر کیفیت آن بی تاثیر می باشد. مثلا عسل آویشن با رنگ تیره تر خود، برای دردهای ماهیانه بانوان مفید است، در حالیکه عسل گون با رنگ روشن خود، برای بهبود دردهای کلیه و مجاری ادراری مفید می باشد.

سلیقه افراد در انتخاب رنگ عسل طبیعی، به محل زندگی آن ها بستگی دارد. به عنوان مثال ایرانی ها و اروپایی ها، عسل را با رنگ تیره و عطر بیشتر می پسندند، در حالیکه آمریکایی ها عسل هایی با رنگ روشن را ترجیح می دهند.

سوالات متداول

چه عواملی بر رنگ عسل، تاثیر می گذارد؟

منطقه جغرافیایی، گل ها و پوشش گیاهی منطقه، شیوه نگهداری از عسل

عسل تک گل چیست؟

عسل که از دشت هایی پوشیده شده از یک نوع گل یا گیاه، برداشت شود، بنام عسل تک گل با نام آن گل یا گیاه، نامیده می شود. مثل عسل کلزا

عسل چند گل چیست؟

زمانی که کندو در مناطق کوهستانی و یا دشت با پوشش گیاهی مختلف قرار داده می شود، عسل برداشت شده از آن را عسل چند گل یا چهل گیاه می نامند. مثل عسل مرکبات

آیا طعم و مزه عسل در انواع رنگ های تیره و روشن عسل، تغییر می کند؟

معمولا عسل با رنگ تیره تر، از لحاظ طعم و مزه قوی تر هستند ولی بر کیفیت آن تاثیر ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن