عسل درمانیمقالات

ماسک صورت با عسل

امروزه استفاده از ماسک ها برای زیبایی، تقویت و رفع برخی مشکلات پوستی رواج بیشتری پیدا کرده است. عسل طبیعی یکی از موادی است که در ساخت بیشتر ماسک های پوستی، مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به فواید زیاد عسل برای پوست، از آن به عنوان ماده بیس و پایه برای ساخت انواع ماسک صورت با عسل، استفاده می شود. با توجه به نوع پوست، میزان چربی آن (پوست چرب یا خشک)، آکنه و میزان حساسیت پوست، نوع عسل استفاده شده برای ساخت ماسک، متفاوت می باشد. و با توجه به شرایط  کلی پوست نوع عسل مصرفی تغییر می کند. نکته مهم این است که از عسل خام، طبیعی و متناسب با پوست استفاده شود.

مصرف موضعی عسل بر روی پوست حتی به تنهایی می تواند شادابی و طراوت را برای پوست به ارمغان آورد. اما استفاده از ترکیب آن با موادی چون آووکادو، دارچین، آلوئه ورا و… اثرات مثبت آن را چندین برابر می کند.

نکات کلی در مورد استفاده از ماسک صورت با عسل

در ساخت ماسک های پوستی تنها از عسل های طبیعی، خالص و تصفیه نشده (خام) استفاده می کنیم. چون عسل حرارت دیده و فیلتر شده، بسیاری از آنزیم ها و ویتامین هایش را از دست داده است.

بهتر است از ماسک های پوستی قبل از خواب استفاده شود، تا در حین خواب به پوست استراحت داده شده و نتیجه بهتری حاصل شود.

ماسک ها را باید برای مصرف یک نوبت تهیه کرد چون خواص ماسک تازه بیشتر است.

قبل از اینکه از ماسک استفاده کنیم باید پوست را کاملا شستشو دهیم و با یک حوله تمیز خشک کنیم تا پوست برای استفاده از ماسک آماده شود.

انواع ماسک صورت با عسل

ماسک عسل

ماسک عسل

عسل با داشتن مواد و آنزیم های مفید برای تغذیه و آبرسانی به پوست، بسیار مفید است و باعث ایجاد شادابی و طراوت در پوست می شود. عسل به دلیل داشتن کلاژن زیاد به ترمیم بافت های آسیب دیده پوست کمک می کند و به سرعت جذب پوست می شود. همین طور به دلیل خاصیت آنتی باکتریالی می تواند قرمزی و سوزش پوست را بهبود ببخشد. عسل با حفظ رطوبت پوست، از عوارض پیری و افزایش سن جلوگیری می کند.

مواد مورد نیاز برای تهیه ماسک عسل

  • یک تا دو قاشق عسل طبیعی

عسل را به آرامی روی پوست خود قرار دهید. بعد از مدت 20 تا 30 دقیقه به آرامی با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

عسل و سفیده تخم مرغ

این ماسک برای استحکام و تقویت پوست استفاده می شود. به دلیل وجود مقدار زیاد پروتئین در سفیده تخم مرغ  و اینکه این پروتئین ها نقش مهم و اساسی در سلامت پوست دارند، و همچنین دو پروتئین کلاژن و الاستین موجود در آن برای استحکام و تقویت پوست مفید است، مصرف این ماسک برای تقویت پوست توصیه می شود.

همچنین سفیده تخم مرغ باعث بسته شدن منافذ باز پوست شده و از چرب شدن پوست جلوگیری می کند. چربی بیش از اندازه پوست باعث ایجاد جوش و آکنه می شود. سفیده تخم مرغ به عنوان یک لایه بردارعمل کرده و به روشن شدن پوست نیز کمک می کند.

ترکیب این ماسک به دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان، بسیار برای پوست مفید خواهد بود.

مواد مورد نیاز برای این ماسک

  • عسل: 1 قاشق غذا خوری
  • سفیده تخم مرغ: 1 عدد

برای تهیه این ماسک ابتدا سفیده تخم مرغ را با همزن یا چنگال می زنیم تا کف کند و سفید رنگ شود. سپس عسل را به آن می افزاییم و کاملا مخلوط می کنیم .

مقداری از ترکیب حاصل را بر روی پوست تمیز قرار داده و بعد از 20 دقیقه می شوییم و خشک می کنیم.

نکته: استفاده از این ماسک، پوست را کمی خشک می کند. اگر پوست خشکی دارید، یک قاشق چای خوری به آن روغن زیتون اضافه کنید. البته اگر پوستتان زیاد خشک است می توانید به جای این ماسک، از ماسک زرده تخم مرغ استفاده کنید.

  عسل و دارچین

ماسک عسل و دارچین

استفاده از ماسک عسل و دارچین یکی از بهترین درمان ها برای از بین بردن آکنه، جوش و همچنین جای آنهاست.

دارچین و عسل به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی، به خوبی می توانند جوش ها و جای آنها را نیز از بین ببرند.

مواد مورد نیاز برای این ماسک

  • عسل: 2 قاشق غذاخوری
  • دارچین: 1 قاشق غذاخوری

برای درست کردن این ماسک، عسل و دارچین را در ظرف تمیزی مخلوط کرده تا ترکیب حاصل به صورت خمیر قهوه ای رنگ درآید. سپس از این خمیر به پوست تمیز مالیده و بعد از 15 تا 20 دقیقه با آب ولرم شستشو داده و خشک کنید. البته می توان این ماسک را فقط روی جوش ها و یا جای آنها استفاده کرد. ماسک عسل و آلوئه ورا

این ماسک هم مانند ماسک دارچین و عسل، جوش ها را از بین می برد و التهابات پوست را کاهش می دهد.

عسل و آلوئه ورا هر دو از جمله موادی هستند که در صنایع آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. این ماسک فوق العاده برای پوست مفید بوده و به داشتن پوستی زیبا و شاداب کمک می کند. این ماسک التهاب جوش ها را کاهش داده و جوش های سرسیاه را نیز نابود می کند.

مواد مورد نیاز برای این ماسک

  • عسل: 1 قاشق غذا خوری
  • ژل آلوئه ورا: 1 قاشق

ژل آلوئه ورا را می توان با برش دادن برگ آن و خارج کردن ژل داخل برگ تهیه کرد. عسل و ژل را با هم مخلوط کرده و به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس با آب ولرم شسته و خشک کنید.

ماسک عسل و لیمو

از ماسک عسل و لیمو به عنوان ماسک نرم کننده پوست استفاده می شود. این ماسک برای پوست های چرب مناسب است. از این ماسک برای شفافیت موها نیز استفاده می شود. ماسک عسل و لیمو برای پوست بسیار پرکاربرد و مفید است.

خواص آنتی اکسیدانی موجود در عسل و لیمو باعث شده که این ماسک برای جلوگیری از چین و چروک پوست  و آکنه مناسب باشد. همچنین به عنوان روشن کننده و نرم کننده پوست نیز بکار می رود.

مواد مورد نیاز

  • عسل: 1 قاشق غذا خوری
  • آب لیموی تازه: 1 قاشق غذاخوری

مخلوط این مواد را بر روی پوست تمیز قرار داده و بعد از30 دقیقه با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

استفاده از این ماسک برای افراد با پوست چرب  نیز مفید خواهد بود.

 عسل و آووکادو

ماسک عسل و آووکادو

ماسک عسل و آووکادو نیز مانند ماسک عسل و آلوئه ورا، برای پوست بسیار مفید است. ترکیب هر دو ماسک برای حفظ رطوبت و شادابی پوست موثر است. این ماسک ها می توانند خشکی و زبری پوست را از بین ببرند.

ازروغن آووکادو نیز در صنایع آرایشی بهداشتی استفاده می شود. روغن این میوه حاوی ویتامین های E, C  بوده و با داشتن خواص آنتی اکسیدانی و همچنین کلاژن سازی عسل، به داشتن پوستی نرم و شاداب کمک می کند.

مواد مورد نیاز برای این ماسک

  • عسل: 2 قاشق غذا خوری
  • آووکادو رسیده: یک عدد

بعد از خارج کردن هسته آووکادو رسیده، آن را له کنید و با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست تمیز قرار داده و با آب ولرم پوست را شستشو دهید.

عسل و روغن زیتون

استفاده از ترکیب عسل و روغن زیتون برای برطرف کردن خشکی پوست و ایجاد شفافیت پوست مفید می باشد. روغن زیتون با داشتن مقادیر زیاد ویتامین های A, E,D  به عنوان ماده اصلی در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. ترکیب عسل با روغن زیتون می تواند از ایجاد پیری زودرس پوست جلوگیری کند. کلاژن موجود در عسل نیز به تقویت و شادابی پوست کمک خواهد کرد. ماسک صورت با عسل و روغن زیتون، یکی از مفیدترین ماسک های پوستی، می باشد.

مواد مورد نیاز برای این ماسک

  • عسل: 1 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

ترکیب این دو ماده مغذی را بر روی پوست تمیز مالیده و بعد از 20 تا 30 دقیقه با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

از این ماسک می توانید برای موهایتان نیز استفاده کنید.

 عسل و زردچوبه

ماسک عسل و زردچوبه یکی از بهترین ماسک ها برای درمان جوش ها و روشن شدن پوست می باشد.

زردچوبه به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان، خاصیت ضد التهابی دارد. ترکیب عسل و زردچوبه می تواند این خاصیت را افزایش داده و باعث روشنی پوست و شفافیت آن شود.

مواد مورد نیاز برای این ماسک

  • زردچوبه: 1 قاشق غذاخوری
  • عسل: 1 قاشق غذاخوری

عسل و زردچوبه با هم مخلوط کرده تا خمیر زرد رنگی حاصل شود. ترکیب را بر روی پوست تمیز به مدت 20 تا 30 دقیقه  قرار داده و سپس با آب ولرم شسته و خشک می کنیم.

 عسل و ماست

ماست و عسل به عنوان دو ماده آبرسان و روشن کننده برای پوست استفاده می شوند. اسید لاکتیک موجود در ماست به عنوان یک لایه بردار عمل کرده و سلول های مرده پوست را از سطح آن حذف می کند. همچنین عناصر و مواد معدنی آن نیز به تغذیه سلول های پوششی پوست کمک می کنند.

مواد مورد نیاز برای این ماسک

  • عسل: 1 قاشق غذاخوری
  • ماست: 1 قاشق غذاخوری

برای درست کردن این ماسک عسل و ماست را با یکدیگر مخلوط کرده و بعد از شستشوی پوست، ترکیب را روی پوست قرار داده، بعد از 20 تا 30 دقیقه با آب ولرم می شوییم. این ماسک جهت استفاده پوست های خشک بسیار مناسب است.

سوالات متداول

چرا از عسل به عنوان ماده بیس و پایه در درست کردن ماسک های پوستی استفاده می کنند؟

عسل به دلیل داشتن مواد مغذی، عناصر، مواد معدنی فراوان و... به تقویت پوست کمک می کند. همچنین کلاژن موجود در آن نیز برای ترمیم سلول های آسیب مفید است. عسل باعث شادابی و طراوت پوست می شود.

آیا از هر نوع عسلی می توان برای درست کردن ماسک استفاده کرد؟

خیر، اولا باید تنها از عسل خام، طبیعی و خالص برای درست کردن ماسک استفاده کرد. ثانیا شرایط کلی پوست مثل میزان چربی آن (پوست چرب یا خشک)، حساسیت پوست و میزان آکنه موجود در پوست، نوع عسل مصرفی را تعیین می کند.

برای از بین بردن جوش های صورت استفاده از چه ماسکی را مفید است؟

استفاده از ماسک عسل و دارچین برای درمان آکنه و جای جوش ها مناسب است. دارچین و عسل به خاطر داشتن خاصیت آنتی باکتریال، می توانند التهابات پوست را کاهش داده، جوش و آکنه را نیز درمان کنند. روش درست کردن این ماسک درمتن توضیح داده شده است.

برای رفع خشکی پوست و تقویت آن، استفاده از کدام ماسک را توصیه می شود؟

استفاده از ماسک عسل و روغن زیتون می تواند باعث ایجاد نرمی  پوست شود. ویتامین های موجود در روغن زیتون باعث تقویت پوست شده و عوارض پیری پوست را کاهش می دهد. عسل نیز با داشتن کلاژن به ترمیم سلول های پوششی آسیب دیده پوست کمک می کند. روش درست کردن این ماسک نیز در متن توضیح داده شده است.

h3:not(.faqview h3) { padding: 5px 20px; color: #d37e00; border-radius: 5px; border: 1px dashed; width: fit-content; }

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید