علمیمقالات

اقدامات پس از نیش زنبور عسل

بیشترین اثرات زیستی شگفت انگیز زهر زنبور عسل تورم دردناک، به وسیله نیش این حشره می باشد. اما بعد از نیش زنبور چه اتفاقی می افتد؟ به طور معمول ابتدا تورمی قوی در نقطه نیش ایجاد می گردد.

اقدامات لازم پس از نیش زدن زنبور عسل

  • حذف نیش
  • خنک کردن
  • مراجعه به پزشک

حذف نیش

زمانی که انسان نیش می خورد، نیش به همراه بخشی از شکم زنبور عسل که غدد زهر ساز نیز در آن وجود دارد، به سطح پوست می چسبد. اول از همه نیش و ملحقات آن باید هر چه سریع تر از سطح پوست جدا شود، بدین منظور می توان با ناخن نیش را به یک طرف خم کرد یا از انتها به بیرون کشید.

توجه داشته باشید که فشار به نیش با دو انگشت ممکن است موجب خالی شدن کامل زهر در بافت پوست بدن شود.

خنک کردن

محل نیش باید به وسیله کمپرس آب سرد خنک شود. بدین منظور می توان از آب اسیدی (1 قسمت سرکه و 2 قسمت آب)، تکه های یخ، اسپری خنک کننده یا الکل استفاده کرد. همچنین استفاده از برش های پیاز یا عصاره بره موم نیز می تواند مفید باشد.

مراجعه به پزشک

اگر درد و تورم افزایش پیدا کند و یا اگر یک روز بعد از نیش یک خط نواری زیر پوست ایجاد شود، باید به پزشک مراجعه شود. به طور معمول علایم باید 1 تا 3 روز پس از نیش خوردن کاهش یابد.

نشانه های حمله و آلرژی و حساسیت به زهر زنبور عسل

زنبور درمانی حتما باید بعد از یک آزمایش حساسیت به زهر زنبور عسل انجام شود. این مبحث توسط مولر در سال 2010 مرور شده است. بر اساس مطالعات مختلف 1 تا 5 درصد از مردم سراسر جهان نسبت به زنبور عسل یا دیگر حشرات نظیر زنبور قرمز و زنبور خرمایی حساسیت دارند. اما تحقیقی دیگر در سال 2012 بیان کرد که این تعداد 25 درصد از جمعیت دنیا را شامل می شود.

در جه های مختلفی از واکنش های حساسیت زا وجود دارد و در موارد نادر یک نیش زنبور می تواند فرد را به سمت مرگ هدایت کند. میزان حساسیت به زهر زنبور عسل برای کسانی که دائم در معرض نیش هستند، کمتر است. زنبوردارانی که بیشتر از 200 نیش در سال دریافت می کنند هرگز دچار آلرژی نمی شوند.

 زهر

واکنش های حساسیت زا به دو دسته تقسیم می شوند:

  • واکنش شدید نقطه ای
  • واکنش حساسیت زای عمومی

واکنش شدید نقطه ای

بعد از نیش یک نقطه قرمز، به طور موضعی باقی نمی ماند و به زودی گسترش می یابد. تورم می تواند خیلی دردناک و برای یک دوره زمانی طولانی باقی بماند.

واکنش حساسیت زای عمومی

اولین علائم کمتر از یک دقیقه بعد از نیش، بروز می کند. این علائم می تواند با لرزش و استفراغ و حالت تهوع و تنگی نفس همراه شده باشند. علائم اصلی شامل قرمزی، تورم و خارش است. نیش در هر جای بدن که دریافت شود می تواند با تورم شدید صورت همراه باشد. در بدترین حالت ممکن خون ریزی داخلی صورت می گیرد که منجر به شوک آنافیلاکسی می شود.

نکته

تمام افرادی که به زهر زنبور عسل حساسیت دارند باید دارای کیف کمک های اولیه باشند. اگر علائم حساسیت پس از مدتی از مصرف دارو کاهش نیابد باید حتما به پزشک مراجعه شود.

اقدامات اورژانسی برای افراد حساس به نیش زنبور عسل

تماس با پزشک و مصرف داروهای تجویز شده فورا بعد از نیش زنبور عسل

آماده کردن آمپول قابل تزریق آدرنالین (مانند اپی نفرین) اگر واکنش عمومی مثل سرخی، برافروختگی، لرزیدن، استفراغ، حالت تهوع و تنگی نفس رخ داد، آمپول آدرنالین درون ماهیچه ای یا زیر پوست با تجویز پزشک باید تزریق شود.

خواباندن بیمار نیش خورده

روی یک سطح صاف دراز کشیده و او را گرم کنید. اگر ضربان قلب یا تنفس متوقف شود تنفس دهان به دهان و شوک قلبی باید به وسیله افراد با تجربه انجام شود.

منبع:

  • کتاب زنبوردرمانی نیلا خیسماتولینا
  • کتاب فرآورده های زنبور عسل شهرام دادگستر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن