تاثیر فرآورده های زنبور عسلمقالات

بره موم

بره موم چیست؟

بره موم عبارت است از صمغ درختان و گیاهان مختلف که زنبورعسل در روزهای پاياني عمرش اين صمغ را جمع آوري مي كند و اين صمغ جمع آوري شده  را به داخل كندوي خود مي آورد و فرآوري روي آن انجام مي دهد. فرآوري به اين صورت مي باشد كه زنبور عسل دياستاز، مقداري آنزيم و گرده گل و ماده اي ديگر به آن اضافه مي كند. (که دانشمندان در تشخیص بعضی از این مواد عاجزند).

خصوصیات فیزیکی بره موم

بره موم ماده ای صمغی و چسبناک با بوی نسبتا تند و مطبوع و دارای رنگ قهوه ای متمایل به سبز است، ولی به رنگ های زرد و قرمز تا قهوه ای تیره نیز وجود دارد. این تنوع رنگ بره موم به نوع گیاه مورد استفاده زنبور عسل بستگی دارد. بره موم در دماهای پایین، سفت و سخت و در دماهای بالا، نرم و چسبندگی زیادی دارد.

رنگ بره مومترکیبات بره موم

ترکیبات اصلی بره موم عبارت اند از: رزین ها و صمغ ها، موم و اسید های چرب، روغن های ضروری یا فرار، گرده گل، مواد معدنی و ترکیبات آلی.

جمع آوري و استخراج بره موم

زنبورداران به دو روش صنعتي و سنتي بره موم را جمع آوري مي كنند.

صنعتی: در این روش تله بره موم می زارند به این شکل که شبکه ای بر روی قاب ها می گذارند و زنبور عسل این شبکه ها را پر می کند تا منفذهایش بسته شود. سپس زنبوردار این شبکه را برداشته و در مکانی قرار می دهد تا سرد بشود و این بره موم را به این طریق از شبکه جدا می کند.

سنتی: در روش سنتی، زنبوردار از قسمت هایی که زنبور عسل بره موم را فرآوری کرده جمع آوری می کند. زنبور دار می تواند از بالای قاب ها و بغل درزها و سایر قسمت ها در کندو، با کاردک خود این بره موم را جمع آوری کند.

می توانیم به این نکته اشاره کنیم که نژاد قفقازی زنبور عسل بیشترین بره موم را در دنیا تولید می کند.

نقش بره موم در كندو

  • زنبور عسل جهت گرفتن درزها و محكم كردن قاب ها از بره موم استفاده مي كند.
  • زنبور عسل از بره موم در بافت شان هم استفاده مي كند؛ به اين ترتيب كه رگه هايي از بره موم را داخل شان مي گذارد و اين عملكرد باعث استحكام بيشتر شان يا قاب پر از عسل مي شود.
  • كاربرد ديگري كه بره موم در داخل كندو دارد، ضدعفوني كردن داخل حجرات است. (حجراتي كه ملكه در آن تخم مي زارد و تخم تبديل به لارو و شفيره مي شود و زماني كه شفيره به دنيا مياد، زنبور عسل اين حجرات را با بره موم ضدعفوني مي كند تا تخم مجدد در آن گذاشته شود).
  • هم چنين اگر حيواني به داخل كندو وارد شود، زنبورهاي عسل با بره موم از فساد آن جلوگيري مي كنند. براي مثال: اگر موشي به داخل كندو برود و در اثر نيش زنبورها بميرد، جسدش قابل انتقال به بيرون نيست. پس زنبورها جسد موش را بره موم اندود مي كنند و تمام قسمت هايش را مي پوشانند. اين كار باعث مي شود كه گنديدگي و بوي نامطبوع داخل كندو ايجاد نشود و به اين صورت از فساد حيوان خارجي جلوگيري مي كنند.اين نقش بسيار قابل توجه و مهم هست چرا كه در تفكر بشر چنين عملكردي نمي گنجد.

نقش بره مومروش هاي استفاده از بره موم

  1. خام: اگر بره موم را به صورت خام استفاده كنيم، 30 درصد از مواد مفيدش (خاصيتش) جذب بدن انسان مي شود.
  2. عصاره آبي: بره موم را با آب فرآوري مي كنيم كه 60 درصد مواد آن قابل جذب است.
  3. عصاره الكلي: در اين صورت بره موم با الكل خوراكي فرآوري شده است و 100 دصد مواد درون بره موم قابل جذب براي بدن انسان است.

علاوه بر این موارد می توان از بره موم فرآوری شده به صورت عصاره الکلی به همراه عسل و روغن مایع (زیتون، کنجد یا سایر) به عنوان پماد استفاده کرد.

لازم است ذكر كنيم كه 180 نوع ماده مختلف در بره موم وجود دارد، كه هر كدام ويژگي هايي خاص براي بدن دارد.

زمان و طريقه مصرف بره موم

اگر مصرف بره موم به صورت خوراكي باشد، حتما بايد با شكم گرسنه باشد. نيم ساعت به نهار و شام مي توان مصرف كرد.

در استفاده به شكل خوراكي مي توان قرص بره موم را قورت داد و يا با عسل مخلوط كنيم. در هر دو صورت بهتر است كه بلافاصله بعد از مصرف، يك قاشق غذاخوري روغن مايع ميل كنيم. (مي توان از روغن زيتون، كنجد و يا روغن هاي مايع معمولي دربازار استفاده كرد) استفاده از روغن به اين دليل مي باشد كه بره موم حلال در روغن است و روغن به صورت حلال در بدن عمل مي كند، پس بره موم قدرت جذب بيشتري داشته و نيز تاثير بيشتري بگذارد.

میزان مصرف بره موميادآوري مهم

ممكن است استفاده از بره موم در بعضي افراد حساسيت زا باشد. به اين شكل كه اگر بره موم به صورت خارجي و پماد استفاده شود، افرادي كه حساسيت دارند دچار خارش و كهير در محل استفاده مي شوند. و مواقعي كه افراد بره موم را خوراكي (عصاره الكلي يا مخلوط با عسل) مصرف نمايند در صورت حساسيت قسمت ناف و دور ناف آنها درد مي گيرد.

بهتر است كه ابتدا تست شود و سپس براي مشكلات مختلف تجويز گردد.

منبع:

کتاب بره موم جیمز فارنلی

کتاب فرآوری محصولات زنبور عسل محمدرضا بصیری

و تجربیات ما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن