تاثیر فرآورده های زنبور عسلمقالات

ژله رویال چیست؟

در این نوشتار قصد داریم به ماهیت ژل رویال، خواص ژل رویال و چگونگی مصرف صحیح آن بپردازیم.

ژله رویال چیست؟

ژله رویال یک ماده ای است که از غدد شیری سر زنبور عسل ترشح می شود.  از این ماده شیری رنگ که از غدد سر زنبور عسل ترشح می شود برای تغذیه لارو ها در 24 تا 48 ساعت ابتدای دوره لاروی شان و برای تغذیه ملکه استفاده می شود. به عبارت دیگر می توانیم این گونه توضیح بدهیم که ژله ی رویال نوعی از ترشحات غدد زنبور عسل است که به رشد زنبوران نابالغ یا جوان کمک می کند. این ماده به وسیله ی غده های زیر حلقی موجود در سر زنبورهای کارگر (پرستار) ترشح شده و برای تغذیه ی زنبورهای جوان تا زمانی که رشد آن ها به مرحله ی مورد نظر برسد مورد استفاده قرار می گیرد. لارو های ملکه ی زنبور عسل و ملکه در تمام طول عمر خود با ژله رویال تغذیه می شوند.

ژل رویال سرشار از مواد مختلف هست که عبارت اند از:

  •  آب
  • چربی ها
  • پروتئین ها
  • کربوهیدرات ها
  • مواد معدنی
  • ویتامین ها

ترکیبات ژل رویالچربی ها

ترکیب چربی های موجود در ژله رویال منحصر به فرد است. 80 تا 90 درصد از آن شامل اسید های چرب با زنجیره کوتاه هیدروکسیل و دی کربوکسیلیک است.

پروتئین ها

مواد نیتروزن دار به طور عمده 79/9 درصد از اجزای پروتئین ها هستند و اسید های آمینه آزاد (پرالین، اکسی پرولین، لایزین) به میزان 2/3 می باشد.

مواد معدنی

ژله ی رویال حاوی مواد معدنی نظیر پتاسیم، کلسیم، سدیم، روی، آهن، مس، منگنز و دیگر مواد است. مقدار پتاسیم ژله ی رویال قابل توجه است.

ویتامین ها

ویتامین های موجود در ژله ی رویال شامل تیامین، ریبوفلاوین، پانتونیک اسید، پیریدوکسین، نیاسین، بیوتین و اسید فولیک است.

ناگفته نماند علاوه بر موادی که ذکر کردیم، محققان معتقدند حدود 5 درصد مواد دیگر در ژله رویال وجود دارد که هنوز تشخیص داده نشده است.

ژله رویال خارجی

ژله رویال خارجی به این علت که در زمان حمل و نقل به صورت استاندارد حمل نشده است و در شرایط فریزر نگهداری نشده است. می توان گفت خاصیت کمتر از ژله رویال ایرانی دارد.

ژله رویال ایرانی

ژله رویال ایرانی به دلیل تنوع در گرده های صحرا و شرایط نگهداری استاندارد دارای خواص بیشتری خواهد بود چون توجه کنیم اگر هر چه زنبورها گرده گل بیشتری بخورند و در شرایط خوب باشند، می توانند ژله رویال بیشتری تولید بکنند.

خصوصیات فیزیکی، شیمیایی،بویایی و چشایی ژله رویال

ژله رویال ماده ای همگن با حالت خمیری مایع و غلیظ، رنگ آن زرد روشن مایل به سفید است. چگالی آن حدود 1/1 گرم بر سانتی متر مکعب و قابل حل در آب می باشد. در محیط قلیایی حل می گردد. و دارای طعم مخصوص ترش و تلخ و تند است.

رنگ و شکل ژله رویالطریقه نگهداری ژله رویال

زمانی که ژله رویال را جمع آوری کردیم، آن را در داخل فریزر می گذاریم به دلیل اینکه اگر در دمای بالا و هوای گرم نگهداری بشود در آن تغییرات شیمیایی اتفاق می افتد و ماهیت اولیه ژله رویال تغییر می کند. بدین ترتیب دیگر آن ژله رویالی که ما مدنظر داریم نیست. پس حتما ژله رویال باید در فریزر نگهداری شود.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا ما به مشتریان خود می گوییم اگر ژله رویال را در فریزر نگذارید، خراب می شود؟

اشاره کردیم خراب می شود یعنی از حالت اولیه خودش خارج می شود.

حمل ژله رویال

اگر بخواهیم ژله رویال را به صورت خالص حمل کنیم حتما باید به همراه یخ باشد.

اگر به صورت خالص نخواهیم حمل کنیم یعنی با عسل مخلوط کرده باشیم نیاز به یخ ندارد.

(به طور معمول هر 40 گرم ژله رویال نیاز به 1 کیلو عسل دارد. و در نیم کیلو می توان 20 گرم ژله رویال اضافه کرد. پس طبق این شرایط نیاز به نگه داری در یخچال و فریزر ندارد و در کابینت هم می شود آن را نگهداری کرد اما اگر فقط 10 گرم بیشتر در نیم کیلو اضافه کنیم حتما باید در یخچال نگهداری شود).

روش تشخیص ژله رویال خوب از ژله رویال بد

اگر ژله رویالی در دمای و شرایط نامناسب نگهداری شده باشد یقینا آزمایشگاه به این موضوع پی خواهد برد. اما بهترین روش این است از شخصی که می خریم ، مطمئن باشیم  و عطر و طعم و رنگ و مزه ژله رویال ایرانی و خارجی از هم کاملا متفاوت است و شخصی که حتی یکبار این دو را امتحان کرده باشد، به راحتی می فهمد که ژله رویال ایرانی است یا خارجی.

ژل رویال خوب

منبع : برگرفته از کتاب زنبور درمانی نیلا خیسماتولینا و تجربیات ما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن