مقالاتمقالات خشکبار

فواید آجیل چیست؟ با خواص آجیل برای سلامتی بدن آشنا شوید

آجیل، مخلوطی بی نظیر از طعم های متفاوت و خاص که نظر هر کسی با هر سلیقه ای را به خود جذب می کند. ما در مقاله قبلی آجیل چیست به طور مفصل به آجیل و بررسی انواع آن پرداختیم . حتما می دانید که این دانه های روغنی در کنار طعم خوشمزه و بوی دلپذیر خود از فواید خارق العاده ای برخوردارند. پس حالا قصد داریم در این مقاله شما را با فواید آجیل برای حفظ سلامت و تقویت بدن آشنا کرده و این خواص بی نظیر را با هم بررسی کنیم. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به فواید آجیل و تاثیر آن به روی سلامت بدن بپردازیم.

 

فواید آجیل برای سلامتی

احتمالا همه افراد می دانند که آجیل دارای فواید زیادی است. هرچند که با همه فواید و دلایل آن آشنا نباشند. آجیل یک منبع با ارزش غذایی است. چراکه مصرف آن به دلیل داشتن انواع ویتامین های ضروری مانند A,B,D3,E و مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله آهن، روی، پتاسیم، کلسیم و منیزیم در کنار سرشار بودن از پروتئین، اسید های چرب و گیاهی سالم و فیبر غذایی سودمند می تواند تاثیر بسیاری روی سلامت بدن ما داشته باشد. البته هر کدام از دانه های موجود در آجیل خواص خاص خود را دارند. اما با مصرف روزانه هر ترکیبی از آجیل در رژیم غذایی خود می توانید از خواصی که در ادامه مقاله با آنها آشنا می شویم بهره مند شوید.

 

فواید آجیل برای قلب

حفظ سلامت قلب و عروق از فواید آجیل

مصرف آجیل گزینه ای مناسب برای حفظ سلامت قلب و عروق می باشد. هرچند آجیل دارای دانه های روغنی و چرب است و چربی برای قلب مضر است اما چربی و روغن موجود در دانه ها و خشکبار از نوع چربی های گیاهی سالم هستند. در نتیجه مصرف آنها ضرری برای قلب ندارد. به علاوه مصرف آجیل باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول مفید خون می شود. که منجر به کاهش التهاب و بهبود عملکرد عروق خونی گشته در نتیجه خطر ابتلا به حمله های قلبی را کاهش و سلامت قلب و عروق را تضمین می کند.

 

جلوگیری از دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک

دیابت یکی از بیماری های شایع در جهان است. از طرفی سندرم متابولیک در کنار دیابت نوع 2 می تواند احتمال بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. از طرف دیگر آجیل دارای سطح پایین از کربوهیدرات است. که مصرف آن قند و فشار خون را بالا نمی برد. در نتیجه استرس اکسیداتیو و پروتئین واکنشی سی که یکی از نشانه های التهاب مرتبط با بیماری قلبی است را کاهش داده و از دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک جلوگیری می کند.

 

فواید آجیل برای پوست و مو

فواید آجیل برای پوست و مو

مصرف آجیل در کنار خواص مختلف خود می تواند به حفظ سلامت پوست و موی شما کمک شایانی کند. چراکه آجیل حاوی مقادیری بسیاری از مواد معدنی و فیبر است. در نتیجه با تامین کلسیم، منیزیم و فسفر مورد نیاز بدن در کنار راحت تر کردن هضم غذا و بهبود عملکرد صحیح دستگاه گوارش، تاثیر بسزایی روی سلامت پوست و مو شما دارد.

 

منبع سرشار از آنتی اکسیدان از دیگر فواید آجیل

از دیگر فواید آجیل می توان به این گزینه اشاره کرد که آجیل یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان هاست. که مصرف آن باعث کاهش رادیکال های آزاد و درنتیجه پیشگیری از سرطان و همچنین جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی به لطف کاهش کلسترول بد می شود. به علاوه آجیل با کمک افزایش سطح پلی فنول ها در بدن استرس اکسیداتیو را نیز کاهش می دهد.

 

فواید آجیل برای لاغری

کمک به تناسب اندام و لاغری

همان طور که می دانید آجیل ها دارای کالری بالایی هستند. در نتیجه به طبع باید منجر به چاقی شوند. اما آزمایشات و تحقیقات صورت گرفته روی آنها نشان می دهد که با توجه به وجود کالری بالا در آجیل، بدن ما همه این میزان کالری موجود در این دانه ها را جذب نمی کند. در نتیجه مصرف آجیل می تواند به کاهش وزن و داشتن تناسب اندام کمک کند. دلیل این امر اینجاست که بخشی از چربی های موجود در آجیل هنگام هضم در معده، در دیواره فیبروزی آن باقی مانده و هضم نمی شود. پس اگر دارای اضافه وزن و چاقی بوده یا دنبال راهی برای لاغری هستید می توانید مصرف آجیل به ویژه بادام و پسته داخل آن، برای بهره مندی از فواید آجیل برای تناسب اندام را امتحان کنید.

 

از دیگر فواید آجیل داشتن مقادیر بالای فیبر

یکی از مواد بسیار مهم برای سلامت بدن مصرف ماده فیبر است. ایم ماده از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است. کمبود فیبر در بدن باعث ابتلا به انواع بیماری های زیر می شود.

بیماری هایی مانند:

  • سرطان دستگاه هاضمه
  • بیماری‌ های گوارشی
  • و یبوست

آجیل سرشار از فیبر می باشد که مصرف آن باعث افزایش باکتری های سالم روده مثل پروبیوتیک و در نتیجه بهبود جذب مواد مغذی از روده ها می شود. همچنین مصرف آجیل به لاغری نیز کمک می کند. دلیل آن فیبر موجود در آجیل است که باعث ایجاد احساس سیری شده و از پر خوری جلوگیری می کند.

 

فواید آجیل برای کاهش چربی خون

کاهش کلسترول و چربی خون

مصرف آجیل به ویژه فندق و بادام باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد خون می شود. همچنین مصرف پسته موجود در آجیل به کاهش تری گلیسیرید بالای خون در افراد چاق و دارای دیابت کمک میکند. برای بهره مندی از فواید آجیل به ویژه برای کاهش کلسترول بد خون کافیست به مدت ۶ هفته، روزانه ۳۰ گرم آجیل مخلوط مصرف کنید. در این صورت شاهد خواص این دانه های معجزه آسا خواهید بود.

 

داشتن خاصیت ضد التهابی از دیگر فواید آجیل

مصرف آجیل در کنار دیگر فواید خود باعث حفظ انعطاف پذیری عروق خونی و کاهش اکسیداسیون پس از مصرف غذای چرب در شریان ها می شود. به همین خاطر یک داروی ضد التهابی قوی است. در نتیجه می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن و التهابی را کاهش دهد.

 

سخن پایانی

در این مقاله با فواید آجیل آشنا شدید. و امیدوارم خواندن این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در آخر هم باید این نکته را ذکر کنم مصرف آجیل هرچند پر از فایده و خواص است اما اگر بیش از حد معمول آنرا مصرف کنید می تواند برای شما مضر بوده و در کمترین حالت باعث چاقی شود. پس در مصرف هر چیزی حد اعتدال را رعایت کنید. بهترین روش برای جذب فواید آجیل نیز مصرف روزانه آن به مقدار ثابت و متعادل است.

سوالات متداول

عوارض و مضرات مصرف آجیل چیست؟

آجیل شور به خاطر بو داده شده و نمک‌ سود شدن می‌ تواند کلسترول و فشار خون افراد دارای بیماری‌ های قلبی و عروقی را افزایش داده و نباید توسط این افراد مصرف شود. از طرف دیگر مصرف آجیل شیرین برای بیماران کلیوی یا دارای انواع دیابت مضر است.

عمده‌ ترین مواد مغذی موجود در آجیل کدام اند؟

آجیل سرشار از انواع مواد مغذی است اما عمده ترین مواد مغذی موجود در آجیل شامل ویتامین های گروه B به همراه ویتامین های A,D,C,E، فیبر، مواد آنتی‌ اکسیدانی، مواد معدنی مانند سدیم، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، سلنیوم و چربی های غیر اشباع می شود.

بهترین روش برای بهره مندی از خواص آجیل چیست؟

بهترین روش، مصرف آن بدون مواد افزودنی و نمک و به صورت خام در حد اعتدال و روزانه است، هرچند می توانید آنرا به شکل کره، آرد یا شیره نیز مصرف کنید اما مصرف آنها در این سه حالت کمتر توصیه می شود. چراکه در این حالت مغز ها با مواد تشکیل‌ دهنده دیگر مخلوط شده و در کنار داشتن کالری بالاتر، امکان دارد خواص آجیل را دچار کمی تغییر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن