مقالاتمقالات خشکبار

خواص کشمش پلویی چیست؟ فواید بی نظیری که احتمالا از آن بی خبر بودید

کشمش، دانه های کوچک انگور خشک شده با طعم شیرین که مانند انگور از انواع مختلفی برخوردار است. یکی از اقسام این دانه های کوچک، کشمش پلویی می باشد که در کنار داشتن عطر و طعم دلپذیر خود، از خواص بی شماری برخوردار بوده که احتمالا از بیشتر آنها بی خبرید. ما در این مقاله قصد داریم ابتدا با کشمش پلویی آشنا شده و در ادامه خواص کشمش پلویی را با هم بررسی کنیم.

 

کشمش پلویی چیست؟

اگر یکی از طرفداران عدس پلو باشید یا حداقل یکبار این غذای خوشمزه را امتحان کرده باشید، به احتمال زیاد با کشمش پلویی رو به رو شده اید. این نوع کشمش یکی از انواع مختلف کشمش است که استفاده آن بیشتر در غذا ها به ویژه پلو کاربرد دارد که نتیجه استفاده از آن در غذا بخشیدن طعمی فوق العاده به آن در کنار خواص بی نظیر است. کشمش پلویی سرشار از مواد مغذی، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، فیبر، ویتامین های ضروری تیامین، ریبوفلاوین، فولات، نیاسین، پانتووتنیک اسید، C و خانواده B به همراه مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند آهن، کلسیم، منیزیم، روی، سدیم و پتاسیم است که در کنار حفظ سلامت ایمنی بدن یک منبع سرشار از انرژی نیز محسوب می شود.

 

تفاوت کشمش ها

تفاوت کشمش پلویی با کشمش های دیگر

همان طور که گفتیم کشمش همانند انگور انواع مختلفی دارد که یکی از آنها کشمش پلویی می باشد. از آنجایی که طرز تهیه کشمش های مختلف در هر دو روش سنتی و صنعتی تقریبا یکسان است پس تفاوت انواع مختلف انگور در چیست؟ تفاوت در نوع انگور و رنگ آن است. هنگامی که انگور را خشک کرده و به کشمش تبدیل میکنیم، به رنگ های مختلفی مانند سبز، قهوه ای، سیاه، طلایی و قرمز تبدیل می شود و اگر رنگ انگور آن قهوه ای بود، نوع آن کشمش پلویی است که البته این نوع کشمش دارای رنگ های دیگر مانند قرمز نیز هست.
حالا که با کشمش پلویی آشنا شدید و تفاوت آنرا نسبت به کشمش های دیگر فهمیده اید بهتر است به سراغ خواص کشمش پلویی رفته و با فواید خارق العاده این دانه های ریز و شیرین بیشتر آشنا شویم.

 

خواص کشمش پلویی

همانطور که گفتیم کشمش پلویی یک منبع سرشار از انرژی بوده و دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. که مصرف آن می تواند به درمان و جلوگیری از بسیاری بیماری ها منجر شود. پس با ما همراه باشید تا به خواص کشمش پلویی برای بدن بپردازیم.

 

خواص کشمش پلویی برای مو

خواص کشمش پلویی برای پوست و مو

کشمش پلویی به دلیل داشتن مقادیر بالای آهن باعث تقویت فولیکول های مو از طریق افزایش جریان خون در پوست سر و در نتیجه افزایش رشد مو می شود. به علاوه رزوراترول های موجود در کشمش پلویی به کاهش التهاب پوست و درمان شوره سر در کنار درمان ریزش مو به خاطر تقویت فولیکول های موی از طریق آنتی اکسیدان موجود در کشمش پلویی کمک می کند.

علاوه بر این آنتی اکسیدان موجود در کشمش پلویی با ترکیب پلی فنول و رزوراترول می تواند باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین، همچنین عملکرد پاک سازی پوست شده و در نتیجه به جوان سازی و درمان چین و چروک پوست کمک کند. همچنین کشمش پلویی دارای پتاسیم و منیزیم است. که مصرف آن به سم زدایی و پاک سازی خون کمک کرده و باعث باعث درمان جوش ها و آکنه صورت می شود.

 

حاوی آنتی اکسیدان و حفظ کننده بدن از سرطان

از خواص دیگر کشمش پلویی می توان به این مورد اشاره کرد که، این نوع کشمش یک منبع سرشار از کاتچین ها، نوعی از آنتی اکسیدان های پلی فنولی می باشد. که مصرف آن به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک می کند. و در نتیجه گزینه ای مناسب برای پیشگیری از سرطان است. به علاوه آنتی اکسیدان موجود در کشمش پلویی خطر ابتلا به سرما خوردگی، تب و عفونت های مزمن را کاهش داده و می تواند به تقویت سلامت چشم ها و همچنین بینایی انسان کمک کند.

 

خواص کشمش پلویی برای دندان

حفظ سلامت دهان و دندان از دیگر خواص کشمش پلویی

یکی از مهم ترین خواص کشمش پلویی، حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان است. چراکه اسید اولئانولیک موجود در کشمش پلویی با حذف میکروب ها و کنترل باکتری های داخل حفره های دندان می تواند باعث سلامت دهان و دندان شده و به خاطر داشتن کلسیم مینای دندان را تقویت کند.

 

تنظیم فشار خون و درمان دیابت و قند خون

کشمش پلویی حاوی پلی فنول در کنار مقادیر بالای فیبر و پتاسیم است. به همین دلیل مصرف آن باعث کمک به کاهش تنش عروق خونی و همچنین فشار خون بالا می شود.
به علاوه مصرف روزانه کشمش پلویی می تواند باعث کاهش میزان گلوکز تا 19 درصد شود. و به خاطر داشتن مقادیر بالای فیبر و قند های طبیعی با افزایش تولید انسولین طبیعی به کاهش قند خون افراد دیابتی کمک کند.

 

خواص کشمش پلویی برای قلب

مناسب برای قلب و کم خونی

کشمش پلویی سرشار از آنتی اکسیدان، پلی فنل، پتاسیم و تانن است. که مصرف آن باعث کاهش کلسترول و فشار بالای خون می شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. همچنین به خاطر داشتن مواد معدنی ضروری بدن مانند آهن، روی و مس به همراه ویتامین های مورد نیاز از جمله ویتامین های خانواده B، تولید گلبول های قرمز خون افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های ناشی از کمبود آهن مانند کم خونی را کاهش می دهد.

 

از دیگر خواص کشمش پلویی

همان طور که گفتیم کشمش پلویی دارای فواید بی شمار و بی نظیری است. که در کنار خواص گفته شده از آن می توان به فواید دیگر زیر نیز اشاره کرد:

  • تاثیر کشمش پلویی بر تقویت حافظه
  • درمان و رفع یبوست و اسهال
  • درمان بیماری های کبدی
  • تحریک میل جنسی و درمان ناباروری
  • کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه
  • لاغری و تناسب اندام از دیگر خواص کشمش پلویی
  • بهبود و حفظ سلامت دستگاه گوارش
  • بهبود عملکرد گردش خون
  • تقویت استخوان ها و مفاصل
  • پیشگیری از ابتلا به آرتروز و روماتیسم
  • درمان بی خوابی و کاهش استرس
  • و…

 

کلام آخر

بچه ها عاشق مواد خوراکی شیرین هستند. پس حالا که با کشمش پلویی و خواص آن آشنا شدید سعی کنید آنرا در غذا های خود استفاده کنید. تا کودکان نیز بتوانند در کنار شما از فواید آن برای کمک به رشد و سلامت بدن بهره مند شوند.

سوالات متداول

مصرف کشمش پلویی چگونه می تواند باعث افزایش باروری شود؟

کشمش پلویی حاوی آمینواسیدی به نام آرژنین آفرودیسیاک است که مصرف آن باعث کاهش اختلال نعوظ، افزایش میل جنسی و سطح حرکت اسپرم شده و در نتیجه افزایش شانس باروری را به همراه خواهد داشت.

آیا مصرف کشمش پلویی باعث چاقی می شود؟

هر 40 گرم کشمش پلویی حدود 130 کالری دارد. در نتیجه به خاطر داشتن مقدار کالری بالا، در صورت مصرف بیش از حد می تواند در مدت زمان کوتاهی باعث اضافه وزن شود.

چگونه می توان کشمش را در خانه تهیه کرد؟

این کار بسیار راحت است، فقط کافیست مقداری انگور را از ساقه جدا کرده با آب سرد شسته و مقابل نور خورشید قرار دهید تا پس از 2 الی 3 روز کشمش شما آماده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن