مقالاتمقالات خشکبار

خواص پسته خام برای کم خونی

اگر دارای بیماری هایی مانند:

  • کم خونی
  • رنگ پریدگی
  • بی حوصلگی

یا سرگیجه هستید، حتما با پیشنهاد مصرف پسته خام برای رفع کم خونی و دیگر بیماری های ذکر شده رو به رو شده اید. اما به نظر شما خواص پسته خام برای کم خونی اثر بخش است؟ و می تواند به رفع آن کمکی کند؟

پسته نیز مانند تمامی آجیل ها سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. اما بر خلاف دیگر آجیل ها، پسته به ویژه پسته خام غنی شده با ماده ای است که بی شک مصرف آن می تواند به رفع کم خونی کمک بزرگی کند.
پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ابتدا به دلایل کم خونی بپردازیم. و در آخر با خواص پسته خام برای کم خونی آشنا شویم.

 

دلایل کم خونی چیست؟

کم خونی یک مشکل رایج در بین کودکان و زنان به ویژه در دوران بارداری می باشد. پدید آمدن این مشکل نیز می تواند ناشی از عوامل بسیاری باشد. اما یکی از اصلی ترین عوامل بروز کم خونی ناشی از کم بود و فقر آهن در بدن است. که در نتیجه به کاهش ساخت هموگلوبین خون و بروز مشکلات جدی نظیر زیر منجر می شود.

مشکلاتی مانند:

  • ضربان قلب سریع
  • تورم پاها
  • درد قفسه سینه
  • احساس تنگی نفس
  • احساس سرگیجه

البته کم خونی نیز مانند دیگر بیماری ها دارای علائمی است. که از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ پریدگی ناخن
  • رنگ پریدگی دهان
  • پوست
  • رنگ پریدگی لثه
  • خستگی شدید

اما تاثیر و عملکرد آهن بر روی بدن چیست و مصرف پسته خام چه کمکی می تواند به ما بکند؟

 

تاثیر آهن برای بدن

تاثیر و عملکرد آهن در بدن

یکی از مواد بسیار مهم برای داشتن عملکرد بدنی سالم، آهن می باشد. که کمبود آن در بدن می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی شود. یکی از این مشکلات فقر آهن در بدن کم خونی می باشد. چراکه آهن باعث ساخت هموگلوبین و به طور دقیق تر پروتئین موجود در گلبول‌ های قرمز خون می شود. و این هموگلوبین یا همان پروتئین موجود در گلبول‌ های قرمز خون است که وظیفه حمل اکسیژن در بدن و انتقال آن به بافت‌ ها از ریه‌ ها را بر عهده دارد.

همچنین از دلایل مفید بودن پسته خام برای کم خونی، می توان به این گزینه اشاره کرد که آهن موجود در پسته خام در مجموعه ای به نام فریتین ذخیره شده است. و همچنین پروتئین دیگری به نام ترانسفرین آهن را در خون برای ذخیره سازی به جای دیگری منتقل می‌ کند. در کنار این موارد آهن یک عامل بسیار ضروری برای ساخت پروتئین میوگلوبین موجود در سلول‌ های عضلانی است که وظیفه ذخیره، دریافت، انتقال و آزاد سازی اکسیژن در مواقع لازم برای مصرف عضلات را بر عهده دارد.

 

خواص پسته خام برای کم خونی

خواص پسته خام برای کم خونی چیست؟

حالا که با دلیل اصلی کم خونی یعنی فقر آهن در بدن و تاثیر شگفت آور این ماده ضروری برای عملکرد بدن آشنا شدید، وقت آن است که به خواص پسته خام برای کم خونی بپردازیم. در اصل پسته خام به لطف بودن یک منبع غنی از آهن می تواند برای درمان کم خونی بسیار موثر باشد و مصرف آن برای ورزشکاران و کودکان در حال رشد به دلیل جلوگیری از ابتلا به کم خونی توصیه می شود.

هر چند که آهن موجود در پسته خام ممکن است از آجیل های دیگر مانند بادام هندی کمتر باشد اما به خوبی پاسخگوی نیاز بدن است. در اصل یک مرد بالغ معمولا برای مدت زمان تقریبی سه سال به حدود ۱۰۰۰ میلی‌ گرم آهن در بدن خود نیاز دارد و این برای یک زن بالغ حدود ۳۰۰ میلی‌ گرم آهن برای زمان تقریبی شش ماه است. از طرف دیگر هر ۱۰۰ گرم پسته حاوی ۳.۹ میلی‌ گرم آهن می باشد. پس به خوبی می توان با مصرف روزانه چند عدد پسته کمبود آهن بدن را جبران کرد.

 

تعداد مصرف پسته خام برای کم خونی

برای جذب بیشتر خواص پسته خام برای کم خونی چقدر باید آنرا مصرف کنیم؟

حالا که با اهمیت مصرف پسته در طول روز برای درمان کم خونی آشنا شدید، حتما این سوال برای شما ایجاد شده که مصرف چقدر از آن در طول روز نیاز است تا از خواص پسته خام برای کم خونی بیشترین بهره را ببریم. همان طور که قبل تر با مقدار مورد نیاز مرد و زن بالغ از آهن آشنا شدید باید فهمیده باشید که برای رفع این نیاز به مصرف بیش از ۳۰۰ گرم پسته نیاز دارید.

اما مصرف این مقدار از پسته نه تنها به شما کمکی نمی کند بلکه باعث ایجاد عوارض بسیاری در بدن شما نیز می شود. پس مصرف مواد غذایی دیگر حاوی آهن مانند سیب‌ زمینی پخته شده، لوبیا و عدس، اسفناج، غلات و… امری اجتناب ناپذیر است. اما مقدار لازم برای هر فرد سالم ۴۵ عدد یا ۳۰ گرم پسته در هر روز می باشد که با توجه به خواص درمانی و ارزش غذایی بالای این ماده سرشار از آهن، امری ضروریست.

 

کلام آخر

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشه و همیشه سعی کنید در مصرف هر چیزی حد اعتدال را رعایت کنید تا در کنار دریافت خواص آن ماده از عوارض مصرف بیش از حد آن مصون بمانید. خواص پسته خام برای کم خونی نیز غیر قابل انکار است پس همیشه سعی کنید مقداری از آن را برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی مصرف کنید. هر چند مصرف زیاد آن باعث ایجاد مشکلاتی می شود که به طور مفصل در مقاله مضرات و عوارض مصرف زیاد پسته آنرا بررسی کرده ایم. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر دارای کم خونی و کمبود آهن شدید در بدن هستید و علائمی مانند: ضربان قلب سریع، احساس سرگیجه، درد قفسه سینه و احساس نفس تنگی دارید از خود درمانی پرهیز کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

مصرف پسته خشک بهتر است یا پسته تازه؟

فرقی نمی کند پسته را به صورت تازه یا خشک مصرف کنید چراکه این مورد وابسته به ذائقه شماست. از طرف دیگر مواد معدنی و مغذی موجود در پسته در دو حالت فرق چندانی باهم نداشته و دارای خواصی مشابه هستند.

دیگر خواص پسته خام چیست؟

پسته خام دارای خواص دیگری همچون حفظ و تقویت سلامت قلب، کاهش احتمال ابتلا به دیابت و بیماری های دستگاه گوارش، بهبود عملکرد جنسی و حفظ سلامت چشم بوده و مصرف آن می تواند به کنترل وزن و تناسب اندام نیز کمک کند.

ارزش غذایی پسته خام چقدر است؟

پسته خام نیز مانند آجیل های دیگر از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، به طوری هر 100 گرم مغز پسته حاوی 3 میلی گرم ویتامین، 20 گرم پروتئین، 54 گرم چربی سالم، 130 میلی گرم کلسیم، 7.5 میلی گرم آهن، 500 میلی گرم فسفر، 950 میلی گرم پتاسیم و 15 گرم نشاسته به همراه 5.2 گرم آب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن