تاثیر فرآورده های زنبور عسلعلمیمقالات

انواع عسل

عسل ها مانند گل ها، از لحاظ رنگ، طعم و عطر، متفاوت می باشند. در حقیقت طیف رنگ و طعم انواع عسل، به دامنه عطر و بوی گل ها بستگی دارد. به همین دلیل عسل به عنوان برترین ماده غذایی با خواص و عطر بی نظیر، شناخته شده است.

ترکیبات شیمیایی انواع عسل ها نیز با توجه به پوشش گیاهی منطقه و گل های آن، متفاوت بوده و این موضوع عسل ها را به انواع مختلف طبقه بندی می کند.

انواع عسل ها

عسل طبیعی

عسل طبیعی به عسلی گفته می شود که زنبور عسل برای تولید آن، به صورت مستقیم از شهد گل ها و گیاهان تغذیه کرده باشد. با توجه به اینکه گل ها و گیاهان مختلف دارای خواص متفاوت هستند، عسل های تولید شده از این گل ها و گیاهان از نظر خواص نیز متفاوت می باشند.

زنبور ها به طرز عجیبی گل ها و گیاهان مفید را تشخیص می دهند و برای تهیه شهد به سراغ آنها می روند. عسل طبیعی دارای املاح، ویتامین ها و مواد مغذی بسیار است که از شهد جمع آوری شده از گل ها و فرآوری آن توسط زنبور عسل، تولید می شود.

عسل تغذیه ای

عسل تغذیه ای محصول زنبور عسل است که در اثر کمبود شهد گل، با آب و شکر تغذیه شده باشد. عده ای از افراد عسل تغذیه ای را عسل مصنوعی می دانند چون از تغذیه زنبور با آب و شکر تولید می شود. در فصل زمستان که حجم گل و گیاه منطقه کم می شود، زنبورداران مجبور به استفاده از شکر برای تغذیه زنبور ها می شوند. معمولا عسل تغذیه ای به فروش نمی رسد و از آن برای تغذیه زنبورها استفاده می شود.

انواع عسل های مختلف و خواص آن ها

  1. عسل آویشنعسل آویشن

عسل آویشن طبع بسیار گرم دارد. برای تقویت مغز و اعصاب بسیار مفید است. مصرف این عسل دردهای قاعدگی، سرفه و گلو درد، عفونت های عمومی بدن و … را کاهش می دهد. برای درمان دیابت بی مزه نیز مفید می باشد.

2. عسل گون

این عسل نیز مانند عسل آویشن طبع گرم دارد. برای درمان کم خونی مفید است. به درمان دردهای معده کمک می کند. جهت برطرف کردن دردهای کلیه، درد روده، مجاری ادراری کاربرد دارد. این عسل ملین بوده و برای گرفتگی صدا مناسب است.

3. عسل اقاقیا

عسل اقاقیا

عسل اقاقیا یکی از بهترین انواع عسل هاست. این عسل از لحاظ رنگی، بی رنگ و شفاف است و بلورهای آن به هنگام رس بستن به رنگ برف می شود. این عسل نشاط آور و معطر است. مصرف آن برای درمان کم خونی، دیابت، عفونت بانوان و بیماری های صفراوی مفید است. عسل اقاقیا خواب آور بوده و خاصیت آرامش بخشی دارد.

4. عسل یونجه

این عسل به رنگ کهربایی است. سرعت رس بستن آن بالاست. عطر و طعم خوبی دارد. عسل یونجه برای تقویت مغز و اعصاب مفید است. برای کسانی که خون دماغ می شوند، مناسب است. برای رفع کم خونی و لرزش دست مفید می باشد.

5. عسل چهل گیاه

عسل چهل گیاه حاصل شهد انواع گل ها و گیاهان در فصل بهار است. به دلیل تنوع شهد گیاهان در تهیه این عسل، خواص این عسل نیز متفاوت و بیشتر است و برای درمان انواع بیماری ها کاربرد دارد. عسل چهل گیاه یکی از محبوبترین انواع عسل می باشد.

6. عسل کتیرا

عسل کتیرا نیز محصول جمع آوری شهد گیاه کتیرا است، که یکی از گونه های گیاه گون می باشد. این عسل دارای خواص دارویی برای تقویت معده و اعصاب است.

7.عسل سیاهدانه، یکی از مفیدترین انواع عسل

عسل سیاهدانه خواب آور است. برای تقویت مغز و اعصاب مفید می باشد. استفاده از این عسل، شیر مادر را زیاد می کند. باد شکن و قاعده آور است. سردرد و روماتیسم را تسکین می دهد. برای تهوع، درد شکم، کم خونی، یبوست، بیماری های تنفسی، سنگ کلیه، دردهای رحمی و … مفید می باشد.

8. عسل کنار

این عسل انرژی زاست. برای تقویت حافظه و کودکان مفید است. حرارت بدن را کاهش می دهد. برای زخم روده و تب نافع است. از ریزش مو جلوگیری، عطش و سستی اعضای بدن را برطرف می کند. برای کسانی که طبع گرم دارند، مفید است.

9. عسل مرکبات

عسل مرکبات با طبع معتدل خود، خواص بسیار دارد. این عسل بشدت خوش عطر و خوش طعم است و جز معطرترین انواع عسل، قرار دارد. عسل مرکبات برای سرماحوردگی، تهوع، مشکلات معده، ورم های بدن، مشکلات صفرا، سرطان معده و … مفید است. مصرف عسل مرکبات از انواع سرطان ها پیشگیری می کند و کلسترول خون را کاهش می دهد. این عسل خاصیت ضد قارچ و باکتری دارد.

10. عسل رازیانه

گیاه رازیانه یا بادیان، گیاه دارویی است که از لحاظ دارویی خواص بسیاری دارد. عسل این گیاه نیز از نظر دارویی بسیار ارزشمند است. عسل رازیانه به تقویت سیستم ایمنی و گوارش بدن کمک می کند. فشار خون و کلسترول را کاهش می دهد. خاصیت ضد قارچ و ضد میکروبی دارد. برای درمان بیماری های بانوان مفید است. همچنین از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

11. عسل شوید، تیره ترین رنگ در انواع عسل

عسل شوید

عسل شوید نسبت عسل های دیگر، رنگ تیره تری داشته و به رنگ کهربایی تیره دیده می شود. ار نظر طعم شیرینی متوسط و نرمالی دارد. این عسل دارای خاصیت آرام بخشی می باشد. چربی خون را کاهش می دهد. برای درمان دل پیچه، درد های مفصلی مفید است. مصرف عسل شوید شیر مادر را افزایش می دهد. استخوان ها را تقویت می کند و باعث افزایش نیرو و انرژی بدن می شود.

12. عسل زرشک

عسل زرشک

عسل زرشک از جمع آوری شهد گل های درخت زرشک بدست می آید. این عسل جز عسل های بهاری است و بیشتر در منطقه خراسان که درخت زرشک بیشتر کاشته می شود، برداشت می شود. طبع این عسل معتدل و سرد است. عسل زرشک خون را تصفیه کرده و فشار خون را کاهش می دهد. برای تنظیم قند خون و درمان مشکلات کبدی مفید می باشد.

13. عسل وحشی، خالصترین انواع عسل

عسل وحشی

عسل وحشی به صورت کمیاب در شکاف صخره ها، بالای درختان و … یافت می شود. این عسل کاملا طبیعی و ارگانیک می باشد. معمولا جمع آوری آن کار سختی است و نیاز به مهارت دارد. به همین دلیل از قیمی بالایی برخوردار است. عسل وحشی برای درمان کم خونی، مشکلات گوارشی، تقویت حافظه و قوای جنسی مناسب است.

14. عسل گل آفتابگردان

عسل گل آفتابگردان به رنگ زرد طلایی است. عطر ملایم و طعم مطبوع دارد. مقوی و انرژی زاست. برای تقویت حافظه مفید است. سینه را نرم کرده، مشکلات ریوی  و سرفه را تسکین می دهد. برای سرماخوردگی و سم زدایی بدن مفید می باشد.

15. عسل اکالیپتوس، ناخوشایندترین انواع عسل

شهد اکالیپتوس، شهد مورد علاقه زنبورهاست. عسل تهیه شده از این گیاه، عطر زیادی دارد ولی طعم آن ناخوشایند است. در کشور ما بیشتر این عسل در شهر های فسا و جهرم برداشت می شود. عسل اکالیپتوس، از نوع عسل بهاره است. این عسل دارای خواص دارویی زیادی است و ارزش پزشکی دارد. برای درمان آنفلوانزا، سرماخوردگی، تنگی نفس، عفونت های دستگاه ادراری و … مفید می باشد.

16. عسل لیمو

عسل لیمو با عطر و طعم خاص، ارزش و قیمت زیادی دارد. این عسل از شهد شکوفه های زرد رنگ درخت لیمو به دست می آید. عسل لیمو معطر بوده و به رنگ زرد شفاف است. عسل لیمو برای درمان سرماخوردگی مفید است.

17.عسل تمشک، مطبوع ترین انواع عسل

عسل تمشک از شهد شکوفه های تمشک و بیشتر در مناطق شمالی کشور برداشت می شود. رنگ این عسل سفید است و عطر و طعم بسیار مطبوعی دارد.

سوالات متداول

فواید عسل آویشن چیست؟

عسل آویشن برای درمان دردهای قاعدگی بانوان مفید است. سرفه و گلودرد را تسکین می دهد. برای درمان عفونت ها کاربرد دارد.

کدام عسل ها برای زیاد شدن شیر مادر مفید است؟

عسل سیاهدانه و شوید، شیر مادر را زیاد می کند.

فواید عسل اقاقیا چیست؟

عسل اقاقیا آرامش بخش است. برای درمان بیماری های صفراوی و کم خونی مناسب است.

کدام عسل ها برای درمان سرماخوردگی مناسب است؟

مصرف عسل اکالیپتوس، عسل لیمو و عسل گل آفتابگردان برای دران سرماخوردگی مفید می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن