بیماری ها و روش درمانمقالات

درمان کبد چرب با عسل

کبد چرب شایعترین بیماری کبد در ایران و جهان است که افراد زیادی را دچار مشکل کرده است. این بیماری عملکرد طبیعی کبد را دچار اختلال کرده و بدن را با مشکل رو به رو می کند. چربی ها از جمله موادی هستند که قبل از ورود به روده، وارد کبد می شوند. پس وجود چربی در کبد امری طبیعی است ولی اگر این میزان بیش از 5 تا 10 درصد وزن کل کبد را شامل شود، اصطلاحا فرد به بیماری کبد چرب ( کبد چرب غیر الکلی) مبتلا شده است. در کبد چرب، چربی ها به مقدار زیاد در کبد رسوب کرده اند. از دلایل اصلی کبد چرب غیر الکلی می توان به بی تحرکی، رژیم نامناسب غذایی، استعداد ژنتیکی، پرخوری و چاقی اشاره کرد. درمان کبد چرب با عسل، موضوعی است که در طب سنتی بشدت مورد توجه قرار دارد.

کبد عضو مهمی در بدن است که کار تصفیه خون، تولید و ذخیره سازی صفرا را به عهده دارد. از کبد به عنوان پالایشگاه بدن یاد می شود. این عضو مهم و حیاتی بدن، خون را تصفیه کرده و مواد سمی و مضر را دفع می کند. به طور کلی همه موادی که از طریق روده جذب می شوند، از طریق سیاهرگ وارد کبد شده و مواد مضر آن دفع و مواد مفید و اضافه آن در کبد ذخیره می شود. این مواد شامل کربوهیدرات ها، چربی ها، انواع مواد مغذی و سموم می شود.

کبد سالم

عسل چگونه به بر طرف شدن مشکلات کبد چرب می کند؟

عسل طبیعی با داشتن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها، آنزیم ها و ویتامین های فراوان باعث بهبود عملکرد کبد می شود.

تمامی این مواد مانع از آسیب رسیدن به سلول های کبدی شده و از آنها محافظت می کند.

برای مثال صفرا یک شیره گوارشی است که کبد آن را ترشح کرده و از طریق لوله ها و مجاری در کیسه صفرا ذخیره می کند. برخی از مشکلات کبدی زمانی ایجاد می شود که فرد دچار سنگ کیسه صفرا شده و این مجاری مسدود شوند. در نتیجه کبد نمی تواند صفرای تولید شده را وارد کیسه صفرا کند. در این زمان است که هضم و جذب غذا در بدن دچار مشکل می شود.

طبق مطالعات انجام شده عسل می تواند سلول های کبد چرب را پاکسازی کرده و از آن محافظت کند. این امر موجب می شود که این عضو مهم و حیاتی بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

بررسی ها نشان داد که مصرف داروهای ضد درد و مسکن ها از جمله استامینوفن در دوزهای زیاد می تواند به کبد آسیب رسانده و عملکرد آن را دچار مشکل کند. مصرف عسل می تواند اثرات این داروها و مواد شیمیایی را کاهش داده و از عوارض آن بر کبد، بکاهد. در نتیجه با این کار از کبد محافظت خواهد کرد.

همچنین کبد به کمک لوزالمعده یا همان پانکراس، قند خون را تنظیم می کند. در صورتی که عملکرد کبد یا پانکراس دچار مشکل شود، تنظیم قند خون نیز دچار مشکل شده و علائم به صورت افزایش قند خون بروز می کند. کبد گلوکز مازاد خون را به صورت گلیکوژن در خود ذخیره می کند. عسل نیز با ترکیبات خود به انجام این فرآیند کمک و روند کار کبد را آسانترمی کند.

مصرف یک تا دو قاشق غذا خوری عسل قبل از خواب، به داشتن خوابی آرام کمک می کند. مصرف عسل قبل از خواب، انرژی مورد نیاز مغز را نیز تامین می کند.

در سیستم گوارشی ما باکتری های مفیدی وجود دارند که وجودشان برای بدن و انجام اعمال گوارشی مفید و لازم است. کبد سالم با داشتن تعادل در باکتری های مفید روده، می تواند بهتر در برابر آسیب ها مقاومت کند.

عسل خام حاوی مقادر زیادی از باکتری های مفید برای بدن است، که با مصرف آن کبد تقویت شده و راحت تر می تواند وظایف خود را انجام دهد.

نوشیدنی عسل و لیمو ترش

وظایف کبد

یکی از مهمترین وظایف کبد تصفیه خون و دفع سموم بدن می باشد. موادی که ما روزانه مصرف می کنیم از جمله قرص ها، داروها، مواد مصنوعی، فست فودها و… مواد مضری را وارد بدن می کنند که باید از بدن دفع شوند.

کبد همچنین وظیفه ذخیره سازی مواد اضافی بدن را برعهده دارد. این مواد شامل کربوهیدرات ها است که به صورت گلیکوژن در بدن ذخیره می شود. تا هر زمان که بدن به این ذخیره نیاز داشت بتواند از آن استفاده کند. به همین خاطر است که کبد نقش مهمی را در تنظیم قند خون ایفا می کند. همچنین کبد وظیفه ذخیره سازی چربی ها را نیز برعهده دارد. تا درصورت نیاز از آنها استفاده کند.

یکی دیگر از وظایف کبد ساخت و ذخیره سازی صفراست که آن را در کیسه صفرا ذخیره می کند. صفرا به هضم و جذب مواد غذایی در روده و معده کمک می کند.

تمامی این کارهای مهم و اساسی بر عهده بزرگترین غده بدن، کبد می باشد. به همین دلیل کار کبد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

زمانی این عضو بدن دچار مشکل می شود که، عملکرد آن دچار اختلال گردد و نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. این اختلال در عملکرد کبد می تواند ارثی باشد و یا به دلیل تجمع زیاد مواد مضر و چربی در آن اتفاق بیافتد. به طوری که این تجمع زیاد، مانع از انجام کارکرد درست کبد شود. تمامی این چالش ها می تواند در ابتدا کبد سالم را به سمت کبد چرب، سپس فیبروز کبدی و در نهایت سیروز کبدی سوق دهد. مراحل کبد چرب و فیبروز کبدی قابلیت برگشت به سمت کبد سالم را دارند ولی در مرحله سیروز بازگشتی وجود ندارد و کبد به تدریج عملکرد کامل خود را از دست خواهد داد.

در مرحله کبد چرب و فیبروز با رعایت رژیم غذایی مناسب، کاهش مصرف چربی ها و فست فود ها، ورزش کردن و مصرف داروها البته با نظر پزشک، می توان شرایط کبد را بهتر کرد. در مرحله کبد چرب که هنوز وضعیت کبد به وخامت نرسیده، با استفاده از عسل درمانی، می توان اوضاع را بهتر کرد و کبد را به شرایط عادی باز گرداند.

تبدیل سلامتی به بیماری

توصیه های طب سنتی برای افراد با  کبد چرب

توصیه می شود هرگز مواد غذایی سرد و گرم را همزمان مصرف نکنید. خصوصا از مصرف آب یا نوشابه خنک در بین غذا خودداری کنید. از مصرف سس ها و چربی ها بپرهیزید. روزانه به ورزش هایی چون پیاده روی بپردازید. از میوه ها و سبزیجات به جای وعده نهار (البته تا حد ممکن) استفاده کنید.

روزی یک لیوان شربت سکنجبین را به آرامی و یک ساعت بعد از غذا به مدت 4 تا 6 ماه بنوشید.

همچنین استفاده از شربت عسل و آبلیمو به صورت ناشتا نیز توصیه می شود. مصرف این شربت هم به صورت ناشتا و هم به صورت میان وعده مفید خواهد بود.

می توان از شربت خاکشیر با عسل استفاده کرد. به این صورت که خاکشیر در آب جوشانده شود و بعد خنک شدن، مقداری عسل به آن اضافه شود.

از چه عسلی برای درمان کبد چرب استفاده کنیم؟

برای درمان کبد چرب از تمام عسل ها فقط در صورتیکه خام و تصفیه نشده باشند، می توان استفاده کرد. ولی ترجیحا به دلیل وجود برخی ترکیبات مفید، بهتر است از عسل هایی که رنگ تیره تردارند، استفاده کرد. طبق تحقیقات عسل هایی با رنگ تیره تر، مواد معدنی وآنتی اکسیدان های بیشتری دارند.

یکی از عسل هایی که خواص آنتی اکسیدانی بیشتری دارد و برای درمان کبد چرب توصیه می شود، عسل آویشن است. گیاه آویشن یکی از گیاهان مفید برای درمان بیماری های کبدی است. البته در این میان مصرف عسل های کنار و سیاه دانه نیز برای درمان کبد چرب، توصیه می شود.

سوالات متداول

چرا از کبد به عنوان عضو مهم بدن یاد می شود؟

کبد کار تنظیم مواد مختلف در بدن مثل قند ها، چربی ها و ذخیره سازی آنها را برعهده دارد. سموم بدن را از بدن دفع می کند. کار تولید صفرا و ذخیره آن در کیسه صفرا را انجام می دهد. در تنظیم قند خون دخیل می باشد. از کبد به عنوان پالایشگاه بدن یاد می شود.

مراحل ایجاد مشکل کبدی چیست؟

در ابتدا کبد سالم به کبد چرب، فیبروز کبدی و در نهایت سیروز کبدی تبدیل می شود. که کبد چرب و فیبروز کبدی با استفاده از راهکارهای تغذیه ای و ورزش و گاهی با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک قابل برگشت و درمان است. ولی سیروز کبدی پایان کار کبد است و قابلیت برگشت به کبد سالم را ندارد.

چه راهکارهایی برای درمان کبد چرب وجود دارد؟

متخصصان طب سنتی به استفاده از رژیم غذایی مناسب، ورزش و پیاده روی، عدم استفاده از آب خنک و نوشابه همراه غذا، عدم استفاده از فست فودها، سس ها و...توصیه می کنند. استفاده از شربت عسل و آبلیمو به صورت ناشتا و همینطور شربت خاکشیر با عسل که در متن توضیح داده شده، توصیه می شود.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری کبد چرب می شود؟

عواملی چون رژیم غذایی نامناسب، استفاده زیاد از چربی ها، فست فود ها، بی تحرکی، پرخوری و چاقی و استعداد ژنتیکی می تواند باعث بروز بیماری کبد چرب (کبد چرب غیر الکلی) شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید