روش های پرورش زنبور عسلمقالات

بهترین دما برای نگهداری زنبور عسل

زنبورهای عسل جاندارانی هستند که در بین سایر موجودات، حساسیت زیادی نسبت به تغییرات دمایی از خود نشان می دهند. در صنعت زنبورداری، زنبوردارانی موفق شده و بازده بیشتری دارند که بتوانند بهترین دما برای نگهداری زنبور عسل را ایجاد و حفظ کنند.

بهترین دما برای نگهداری زنبور عسل، چه دمایی است؟

بهترین درجه حرارت برای فعالیت زنبور ها بین 16 تا 37 درجه سانتی گراد خواهد بود. زنبورها در دمای 10 درجه، شروع به فعالیت می کنند. معمولا زنبورها فعالیت خود را در دمای کمتر از 8 درجه سانتی گراد، متوقف خواهند کرد.

درجه حرارت ایده ال داخل کندو

درجه حرارت مناسب و ایده ال برای داخل کندو، 35 درجه سانتی گراد می باشد. این دما مناسبترین دما برای تبخیر آب موجود در عسل، رشد نوزادان و فعالیت های زنبور می باشد. در این دمای ایده ال، زنبور نه به سوخت عسل برای گرم کردن دمای داخل کندو، و نه به آب برای خنک کردن داخل کندو، احتیاج دارد. اگر دما داخل کندو کمتر از 35 درجه باشد، زنبورها با مصرف عسل طبیعی و اصطحکاک دادن بدن هایشان با یکدیگر، تولید گرما می کنند و اگر دما بیشتر از 35 درجه باشد، با آوردن آب به داخل کندو و بال زدن های متوالی، آن را در محیط کندو اسپری می کنند، تا بتوانند هوای داخلی کندو را خنک کنند.

بهترین دما برای نگهداری زنبور عسل و رشد لارو ها

بهترین درجه حرارت برای رشد لاروها نیز، 35 درجه سانتی گراد می باشد. در این دما رشد لاروها به اندازه لازم انجام می شود. اگر دما کمتر از 35 درجه باشد، رشد لارو ها به کندی انجام می شود. در صورتیکه دمای داخلی کندو بیشتر از  این دما باشد، لارو ها دچار خفگی می شوند.

مضرات دمای بالای 35 درجه برای زنبور و کندو

گرما و خفگی زنبور

هر چه دما بالاتر از 35 درجه باشد، به درجه حرارت لازم برای ذوب موم (62درجه)، نزدیکتر شده و ممکن است بافت نرم و منعطف موم، دچار آسیب و تخریب شود. البته اگر موم پر از عسل باشد و یا گرده و شفیره نیز در آن باشد، سنگین تر شده و احتمال ریزش و تخریب آن در دماهای بالاتر از 35 درجه بیشتر می شود. در دمای بالای 35 درجه، زندگی لاروهای موجود در کندو دچار مشکل شده و دچار خفگی می شوند.

پس دمای ایده ال 35 درجه سانتی گراد بهترین دما برای نگهداری زنبور عسل بوده و حفظ آن برای زنبورها حیاتی و ضروری است.

مضرات دمای 0 درجه و کمتر برای زنبورها

در فصل زمستان که هوا به شدت سرد می شود، دمای داخلی کندو، 0 و یا کمتر از آن می شود. زنبور ها برای مقابله با سرما و حفظ جان خود، به صورت خوشه ای حرکت می کنند. این خوشه ای رفتن زنبور ها به جلوگیری از مرگ آنها کمک می کند. در صورتیکه اگر زنبور به تنهایی در سرمای 0 درجه قرار بگیرد، به سرعت بال ها و پاهایش از شدت سرما فلج می شوند. در صورتی که اگر بعد از مدت کوتاهی، زنبور در دمای بالای 8 درجه قرار بگیرد، می تواند به زندگی عادی خود برگردد، در غیر این صورت، مرگ زنبور حتمی خواهد بود.

زنبور و سرما

 بهترین دما برای نگهداری زنبور عسل در شرایط مختلف

بهترین دما برای پرواز زنبورها

اگر زنبور در درجه حرارت کمتر از 8 درجه سانتی گراد و بیشتر از 49 درجه سانتی گراد قرار بگیرد، ماهیچه های بال های زنبور دچار فلج شده و زنبور توانایی پرواز خود را از دست می دهد. در این محدوده های دمایی زنبور توان پرواز کردن ندارد ولی می تواند راه برود.

دمای خوشه رفتن زنبور

زنبور ها در دمای کمتر از 8 درحه سانتی گراد و بعضی از نژاد های زنبور در دمای 0 درجه به خوشه می روند.

زنبور ها در شرایط منفی 30 درجه نیز می توانند زمستان گذرانی کنند. برای این منظور باید جمعیت داخل کندو متناسب با مقدار عسل موجود در کندو باشد.

کندو و فصل سرما

واکنش زنبور ها در دمای 45 درجه، بهترین دما برای نگهداری زنبور عسل

در صورتیکه دمای داخلی کندو به 45 درجه سانتی گراد برسد، لاروها و شفیره های موجود در داخل کندو، خود را از داخل حجره ها به بیرون انداخته و تلف می شوند. در صورتیکه دمای داخل کندو به 50 درجه برسد، زنبورهای داخلی کندو نیز تلف شده و از بین می روند.

نکته

حساسیت های دمایی و مقاومت انواع نژاد های زنبور نسبت به سرما و گرما، متفاوت است. زنبورهای بومی هر منطقه نسبت به تغییرات آب و هوایی آن منطقه مقاوم شده و واکنش کمتری نسبت به تغییرات آن، از خود نشان می دهند.

دفع مدفوع زنبور در شرایط سرما

زنبور ها مدفوع خود را فقط در حالت پرواز و خارج از کندو دفع می کنند. در شرایط هوای سرد و فصل زمستان که به دلیل سرما امکان پرواز خارج از کندو، و دفع مدفوع برای زنبور وجود ندارد، زنبور ها برای حل این مشکل خود، مدفوع خود را به شکل فشرده در بدن خود ذخیره می کنند.  زمانی که درجه حرارت محیط بالاتر از 8 درجه و امکان پرواز برای زنبور فراهم شد، زنبور حین پرواز، مدفوع خود را نیز دفع می کند.

البته زنبوردارها در شرایط فصل زمستان سعی می کنند که هوای اطراف کندو را گرم کنند تا زنبور بتواند حین پرواز، مدفوع ذخیره شده خود را دفع کند. در صورتی که ذخیره مدفوع به مدت طولانی ادامه پیدا کند، بدن زنبور دچار میکروب و ویروس شده، در نتیجه دچار بیماری می شود.

انسان و تغییر درجه حرارت

بدن انسان نسبت به زنبور عسل، کمتر تغییر درجه حرارت را احساس می کند. بدن زنبور 10 برابر نسبت به بدن انسان، به تغییرات دمایی حساس تر است. انسان تغییر 2 درجه ای دما را متوجه می شود ولی زنبور عسل تغییر 0.2 درجه حرارت را نیز احساس می کند.

سوالات متداول

در فصل زمستان با کاهش دما زنبورها چه واکنشی از خود نشان می دهند؟

با کاهش دما (کمتر از 8 درجه سانتی گراد)، زنبور ها فعالیت خود را متوقف می کنند و به خوشه می روند. در این شرایط  زنبور ها با مصرف عسل موجود در کندو، زمستان گذرانی می کنند.

با افزایش دمای محیط، چه اتفاقی برای کندو و زنبورها میافتد؟

زمانی که دمای محیط بیشتر از 35 درجه می شود، لاروهای داخل کندو دچار خفگی می شوند. هر چه دمای محیط بیشتر شود و به دمای 62 درجه که دمای ذوب موم است، نزدیکتر شود، احتمال تخریب و آسیب دیدن موم کندو بیشتر می شود.

در فصل زمستان کندودار برای حفظ کندوی خود، چه باید بکند؟

زنبورداران برای حفظ کندوی خود در زمستان سعی می کنند هوای اطراف کندو را گرم کنند تا زنبور ها بتوانند پرواز کنند و مدفوع ذخیره شده خود را حین پرواز، دفع کنند.

زنبور در چه بازه دمایی توانایی پرواز کردن ندارد؟

زنبور عسل در دمای کمتر از 8 درجه و بیشتر از 49 درجه،به دلیل فلج شدن ماهیچه های بالهایشان، توانایی پرواز کردن ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید