بیماری ها و روش درمانمقالات

درمان آلرژی فصلی با عسل

آلرژی فصلی یا حساسیت یکی از بیماری هایی است که فرد را دچار دردسرهای فراوان می کند. این بیماری بیشتر در فصول تابستان و بهار ایجاد شده و معمولا با شروع گرده افشانی گل ها و گیاهان، آغاز می شود. آلرژی حتی ممکن است تا اواخر تابستان نیز همراه فرد باقی بماند. چون گرده های گل، دانه های بسیار ریزی هستند و به سادگی با چشم دیده نمی شوند، به آسانی می توانند وارد سیستم تنفسی فرد شده و باعث ایجاد آلرژی و حساسیت فصلی شوند. درمان آلرژی فصلی با عسل، موضوعی است که در طب سنتی مطرح و مورد توجه می باشد.

آلرژی در واقع واکنش بدن نسبت به عوامل خارجی است؛ که در مورد آلرژی فصلی، بدن نسبت به دانه های گرده ای که وارد سیستم تنفسی شده، واکنش نشان می دهد. در حقیقت بدن این دانه های گرده را به عنوان باکتری یا میکروب شناسایی کرده و در برابر آنها از خود واکنش بروز می دهد. بدن با حمله خود به این دانه های گرده، علائمی چون سرفه، عطسه، آبریزش بینی، خارش، سردرد، اشک ریزش و مشکلاتی این چنین را نشان می دهد. داروهای شیمیایی و ضد حساسیت زیادی برای درمان آلرژی وجود دارد. اما مصرف این داروها نمی توانند درمان قطعی برای مشکل آلرژی باشند. چون در حقیقت آلرژی واکنش بدن، نسبت به عوامل خارجی است؛ پس بهتر است برای رفع این مشکلات که معمولا به صورت دوره ای رخ  می دهند، از مواد طبیعی به جای داروهای شیمیایی استفاده کرد. استفاده طولانی مدت از داروهای شیمیایی عوارض زیادی برای فرد ایجاد می کنند. به همین دلیل استفاده از طب سنتی و عسل طبیعی در درمان آلرژی، کاربرد بیشتری دارد.

آلرژی و عسل

پزشکان طب سنتی برای مقابله با آلرژی، استفاده از عسل را پیشنهاد می دهند. مصرف عسل خام و خالص، که هیچ  ماده نگهدارنده و مصنوعی به آن اضافه نشده است، به عنوان بهترین راه حل برای مقابله با آلرژی، توصیه می شود.

 درمان آلرژی فصلی با عسل چگونه امکان پذیر می باشد؟

عسل خام و طبیعی با داشتن خواص ضد التهابی و آنتی باکتریالی، می تواند التهابات گلو را کاهش داده و راه موثری برای کاهش خارش ناشی از حساسیت فصلی باشد. استفاده از عسل چون دارای ترکیباتی مشابه دانه های گرده است، باعث می شود سیستم بدن به مصرف آن عادت کرده و دیگر نسبت به آن واکنش نشان ندهد و یا واکنش کمتری نشان دهد. زنبورها هنگام ورود به داخل کندو مقداری دانه گرده را به صورت چسبیده به بدنشان، وارد کندو می کنند و ممکن است این دانه های گرده وارد عسل تولیدی شوند.

بنابراین خوردن عسل، می تواند از بروز علائم آلرژیک بدن نسبت دانه های گرده، بکاهد. البته باید توجه داشت که درعسل، مقدار دانه های گرده، بسیار کمتر از زمانی است که فرد در معرض گرده افشانی گل ها و گیاهان قرار می گیرد. بنابراین با مصرف عسل، عملیات حساسیت زدایی به آهستگی انجام می شود. زمانی که عسل را برای درمان آلرژی انتخاب کردید، باید به صورت منظم و طولانی مدت از آن استفاده کنید تا به مرور زمان عسل بتواند به برطرف کردن آلرژی کمک کند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، آن است که باید عسلی را برای مصرف روزانه خود استفاده کنید که در نزدیکی محل زندگی شما، تولید شده باشد. چون در این حالت، برای ساخت عسل از شهد و گرده گلی استفاده شده که در اطراف محل زندگی شما وجود دارد و این گرده های اطراف شما هستند که در فصل گرده افشانی برای شما ایجاد واکنش و حساسیت می کنند.

آلرژی فصلی

چرا برای درمان آلرژی فصلی از عسل استفاده کنیم؟

عسل دارای فواید و خواص زیادی برای درمان بسیاری از بیماری هاست. وجود مقادیر زیادی از ویتامین های A,K,D,E  و مواد معدنی درعسل، باعث شده که این ماده مغذی بتواند به درمان بیماری ها کمک کند. اکثر افراد زمانی که دچار سرماخوردگی شده اند، از عسل برای بهبود بیماری خود استفاده کرده اند و معمولا متوجه تاثیر مصرف آن در بهبود علائم خود مثل سرفه و گلودرد شده اند. همین مسئله باعث شده که افراد به فکر استفاده از عسل برای درمان آلرژی نیز بیفتند. چون برخی از علائم سرماخوردگی و آلرژی تا حدی مشابه هستند.

علایم آلرژی

چند نکته برای درمان آلرژی فصلی با عسل

استفاده از عسل برای کودکان زیر دو سال ممنوع می باشد.

توجه داشته باشید که خوردن عسل خام و طبیعی برای افرادی که در مرحله شدید آلرژی هستند، و مشکلات تنفسی دارند،  ممکن است مشکل ساز شود. پس با استفاده از عسل می توان واکنش های آلرژیک خفیف تا متوسط را مورد درمان قرار داد.

استفاده از عسل برای کسانی که آلرژی شدید دارند، مناسب نمی باشد. چون ممکن است با این کار واکنش های شدیدی مثل شوک آنافیلاکسی برای فرد رخ دهد.

طی درمان با عسل باید از مصرف مواد غذایی دیگری که ایجاد حساسیت می کنند، مثل بادمجان، ادویه، فلفل، گوجه فرنگی، انبه، تخم مرغ و ماهی خودداری کرد.

سوالات متداول

استفاده از عسل چگونه می تواند باعث کاهش واکنش های آلرژیک شود؟

چون ممکن است در حین تولید عسل به وسیله زنبور، مقداری دانه گرده وارد عسل شود، مصرف عسل خام و تصفیه نشده می تواند در حین مصرف، بدن را کم کم نسبت به دانه های گرده عادت دهد و دیگر بدن نسبت به وجود دانه های گرده واکنش نشان ندهد. البته مقدار دانه گرده موجود در عسل بسیار کمتر از مقدار آن در حین گرده افشانی است.

چه کسانی نمی توانند از عسل به عنوان درمان برای آلرژی استفاده کنند؟

کسانی که در مرحله شدید واکنش های آلرژیک هستند، ممکن است واکنش ها و علائم شدیدتری از خود بروز دهند و یا گاهی دچار شوک آنافیلاکسی شوند. این افراد نباید از عسل برای درمان آلرژی خود استفاده کنند.

چه مواد غذایی می توانند ایجاد حساسیت کنند؟

بادمجان، گوجه فرنگی، تخم مرغ، فلفل، انبه ، ماهی و...

عسل چگونه می تواند به درمان سرفه کمک کند؟

عسل با داشتن خواص آنتی باکتریالی و ضدالتهابی خود می تواند باکتری ها و التهابات موجود در گلو را از بین ببرد. مصرف عسل می تواند به عنوان یک لایه پوشش روی گلو را فرا بگیرد و با تسکین عصب های موجود در گلو، باعث تسکین سرفه فرد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید