دسته بندی نشده

خواص پاپ کورن

پاپ کورن یک میان وعده پرطرفدار در سراسر جهان است. پاپ کورن علاوه بر طعم لذیذ خواص بسیاری دارد و برای سلامتی مفید است. در ادامه با خواص پاپ کورن آشنا می شویم.

در واقع پاپ کورن نوعی خاص از انواع ذرت است. آب انداکی که در هسته دانه ذرت وجود دارد با حرارت دادن تبخیر می شود و فشار وارد شده به دیواره ذرت سبب می شود ذرت باد کرده و شکفته شود.

کیفیت پاپ کورن بستگی به نحوه آماده کردن آن دارد. در صورتی که پاپ کورن با روشی صحیح آماده شود فاقد شکر و کسترول است، غنی از پروتئین، ویتامین، فیبر و مواد معدنی بوده و پاپ کورن سالم کم چرب است.

بهتر است پاپ کورن را در خانه آماده کرده یا پاپ کورن ساده و ارگانیک خریداری کرد.

تاریخچه پاپ کورن

پاپ کورن با نام های دیگری مانند: ذرت بو داده، پف فیل یا پفیلا نیز شناخته می شود.

کشف پاپ کورن به پنج هزاز سال پیش برمی گردد. در واقع ذرت در مکزیک از نه هزار سال پیش استفاده می شد و پاپ کورن اولین بار پنج هزار سال پیش در نیومکزیکو کشف شد.

در آن زمان پاپ کورن به علت قیمت مناسب و همچنین سالم بودن آن بسیار محبوب شد.

امروزه پاپ کورن میان وعده ی محبوب در آمریکا است. گفته می شود آمریکایی ها سالانه سالانه پانصد میلیون کیلوگرم پاپ مصرف می کنند.

در صورتی که پاپ کورن با روشی صحیح آماده شود دارای خواص بسیاری است.

خواص و فواید پاپ کورن

فواید و خواص پاپ کورن

    • پاپ کورن سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنلی
    • پیشگیری از دیابت و کمک به سلامت دستگاه گوارش و قلب
    • کاهش وزن و لاغری
    • رشد استخوان ها
    • غنی از پروتئین
    • پاپ کورن ذرت اصلاح شده ژنتیکی نیست
    • پاپ کورن دارای خواص غلات

 

آنتی اکسیدان های پلی فنلی

طبق گفته پروفسور جو وینسون پاپ کورن آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به میوه ها دارد. او در سال 2012 مطالعاتی بر روی پاپ کورن انجام داد و براساس نتایج این مطالعات هر 24 گرم پاپ کورن دارای 300 میلی گرم آنتی اکسیدان پلی فنلی می باشد. این مقدار دو برابر بیشتر از میوه ها می باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده آب موجود در میوه ها حاوی پلی فنل (گاهی تا 90%) است این در صورتی که پاپ کورن تنها 4 درصد آب دارد اما پلی فنل موجود در آن بسیار زیاد است.

آنتی اکسیدن ها از بدن در مقابل بسیاری از بیماری ها و رادیکال های آزاد محافظت می کند.

با این حال هیچ غذا و میان وعده ایی جایگزین  مواد معدنی موجود در میوه ها و سبزیجات نیست. همچنین آنتی اکسیدان بیشتر در پوسته پاپ کورن یافت می شوند و میزان دسترسی به آنها کم است و گاهی آنزیم های بدن نمی توانند آنتی اکسیدان های موجود در پاپ کورن را تجزیه کنند.

پیشگیری از دیابت و کمک به سلامت دستگاه گوارش و قلب

همانطور که اشاره شد پاپ کورن غنی از فیبر می باشد و در صورتی که روزانه 24 گرم پاپ کورن مصرف شود، 16% از نیاز بدن به فیبر تامین می شود.

قیبر موجود در پاپ کورن سبب می شود هضم آن آسانتر باشد. خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و از قلب محافظت می کند.

کربوهیدرات پاپ کورن نسبت به چیپس بسیار کمتر است. در واقع فیبر موجود در پاپ کورن، کربوهیدرات خالص را کاهش می دهد.

کاهش وزن و لاغری از خواص پاپ کورن

کاهش وزن و لاغری از خواص پاپ کورن

افراد معمولا از غذاهای پرکالری استفاده می کنند. غذاها و میان وعده های فراوری شده ای مانند چیپس های سیب زمینی و کوکی ها از جمله غذاهای هستند که فرد را تنها مدت کوتاهی سیر نگه می دارد و بعد از گذشت زمانی کوتاه فرد احساس گرسنگی می کند.

نتایج بدست آمده از مطالعات نشان دهنده آن است که پاپ کورن سالم نسبت به چیپس برتری داشته و فردی که پاپ کورن میخورد مدت بیشتری احساس سیری می کند.

در نتیجه پاپ کورن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار مناسب است. با خوردن پاپ کورن اشتها فرد کاهش پیدا کرده وسبب لاغری می شود.

بر اساس مطالعات انجام شده احساس سیری پس از مصرف 15 کالری پاپ کورن با مصرف 150 کالری چیپس سیب زمینی برابر است. به عبارت دیگر فرد پس از خوردن 15 کالری همان میزان احساس سیری می کند که 150 کالری چیپس سیب زمینی بخورد.

فیبر به کنترل وزن کمک می کند به همین دلیل رژیم های غذایی که سرشار از فیبر هستند. و با توجه به اینکه پاپ کورن دارای فیبر است به کاهش وزن کمک می کند.

البته راه های بسیاری برای کاهش وزن و لاغری وجود دارد و نباید تنها به کاهش اشتها اکتفا کرد.

رشد استخوان ها

رشد و سلامت استخوان ها از دیگر خواص پاپ کورن است. پاپ کورن حاوی منگنز است و منبع بسیار خوبی برای سلامت استخوان ها و سلامت آنهاست.

منگنز ماده معدنی است که  از ساختار استخوان ها حمایت می کند. منگنز برای افرادی که استخوان های ضیعفی دارند و همچنین زنان یائسه مفید است. و از پوکی استخوان، آرترتروز جلوگیری می کند.

پاپ کورن سرشار از پروتئین

پروئتین در فرآیندهای مختلف بدن نظیر لخته شدن خون، تقویت سیستم ایمنی و بینایی و تعادل مایعات بدن نقش مهمی دارد.

پاپ کورن غنی از پروتئین است. پروتئین تشکیل دهنده سلول های بدن است و در تولید، ترمیم سلول ها  و بافت بدن نقش مهمی دارد.

پاپ کورن ذرت اصلاح شده ژنتیکی نیست

پفیلا

حدودا 90% ذرت های ایالات متحده ذرت های اصلاحی ژنتیکی هستند. و مصرف این ذرت ها خطر ابتلا به آلرژی، تومور را افزایش داد و حتی باعث مرگ زودرس می شود.

اما پاپ کورن از نوع ذرت اصلاح شده ژنتیکی نیست. با توجه به اینکه پاپ کورن نسبت به آفت کش ها حساس بوده، بهتر است از پاپ کورن ارگانیک استفاده شود.

پاپ کورن دارای خواص غلات

پاپ کورن از خانواده غلات بوده و مانند دانه های غلات جو، ارزن، برنج و گندم است.

سبوس غلات تصفیه شده طی فرآیندی جدا می شود در حالی که پاپ کورن حاوی فیبر، پروتئین و مواد معدنی ویتامین های  است که با پردازش ها از بین نمی رود.

 

سوالات متداول

آیا پاپ کورن برای افراد دیابتی مضر است؟

در صورتی که پاپ کورن، بدون روغن، بدون شکر و نمک به صورت هواپز تهیه شود، 78% درصد کربوهیدرات داشته و مصرف آن برای افراد دیابتی ضرری ندارد. بهتر است افراد دیابتی در مصرف پاپ کورن زیادروی نکنند.

آیا می توان از پاپ کورن به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کرد؟

مفید یا مضرر بودن پاپ کورن بستگی به نحوه تهیه آن دارد. پاپ کورنی که تحت فشار تهیه شود سالم بوده و میان وعده ای سالم است. اما پاپ کورن های موجود در بازار اغلب با شکر و چربی تهیه می شوند. این پاپ کورن ها دارای مواد افزودنی طعم دهنده هستد که مضر بوده و مصرف آنها توصیه نمی شود. بهتر است پاپ کورن را به صورت خانگی و با روش فشارهوا بدون روغن، شکر و افزودنی آماده کرد.

آیا مصرف پاپ کورن ضرر دارد؟

پاپ کورن نیز مانند تمام مواد غذایی ممکن است در برخی افراد باعث بروز آلرژی شود. از جمله این آلرژِی ها مشکل تنفسی و ورم دهان است. همچنین ممکن است مصرف پاپ کورن باعث افزایش التهاب دستگاه گوارشی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن