مقالاتمقالات خشکبار

خواص تخمه آفتاب گردان؛ فواید ویژه ای که از آن اطلاعی ندارید

تخمه آفتابگردان، خوراکی و جزو جدا نشدنی هنگام تماشای فوتبال و سریال ها و همچنین دورهمی هاست. دانه هایی کوچک و خوشمزه که بر خلاف ظاهرشان منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن انسان هستند.
اما تا به حال شده هنگام شکستن این دانه ها به فواید شگفت انگیز آن فکر کنید؟ اگر شما هم علاقه دارید تا با خواص تخمه آفتابگردان آشنا شوید با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به آن بپردازیم.

 

فواید و خواص تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان دانه ای روغنی و یک منبع خارق العاده از خواص درمانی و داروئی برای زیبایی و سلامت بدن و یک استفاده مناسب به‌ عنوان مکمل وعده‌ های غذایی می باشد که در ادامه با فواید این دانه های شگفت انگیز بیشتر آشنا خواهید شد.

 

تخمه آفتابگردان و سلامت پوست

حفظ سلامت پوست از خواص تخمه آفتابگردان

تخمه های آفتابگردان یک منبع غنی شده با آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها می باشند که این ویژگی یکی از عوامل بسیار مهم برای افزایش جریان خون و در نتیجه جوان سازی پوست و کاهش چین و چروک آن است. به علاوه آنتی اکسیدان های محلول در چربی مانند بتا کاروتن موجود در تخمه آفتابگردان می توانند از سد فسفولیپید سلول های پوست گذر کرده و باعث خنثی سازی رادیکال های آزاد شوند. این عامل نه تنها به تخمه آفتابگردان خاصیت ضد التهابی می دهد بلکه خطر ابتلا به بیماری هایی مانند پسوریازیس و اگزما را نیز کاهش می دهد.

در کنار همه ی این موارد از دیگر خواص تخمه آفتابگردان می توان به سرشار بودن آن از منیزیم، عامل اصلی کاهش دهنده کورتیزول اشاره کرد که به متعادل سازی هورمون های بدن کمک کرده و از بروز آکنه جلوگیری می کند. علاوه بر این اگر دارای پوستی خشک هستید باید بدانید تخمه آفتابگردان یک مرطوب کننده طبیعی بوده که بخاطر محتوای روِغنی بالای خود، می تواند پوست های خشک، آسیب دیده و حساس را به راحتی ترمیم کند.

 

مراقبت از مو، دیگر خواص تخمه آفتابگردان

همان طور که گفتیم تخمه آفتابگردان حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام ویتامین E می باشد. وجود ویتامین E در بدن نه تنها سلامت پوست را تضمین می کند بلکه توکوترینول موجود در این ویتامین از ریزش مو جلوگیری کرده و با تحریک پیازچه و پوست سر باعث تحریک و رشد مو می شود.

علاوه بر این به لطف اسید های چرب موجود در این دانه های شگفت انگیز، مصرف تخمه های آفتابگردان باعث تثبیت روغن طبیعی مو و در نتیجه کاهش ضخامت و خشکی مو می شود. همچنین در کنار بخشیدن درخشش و زیبایی به مو های شما، به خاطر وجود گاما لینولنیک اسید در تخمه آفتابگردان از نازک شدن و ریزش مو جلوگیری کرده و مصرف آن به دلیل جلوگیری از ضعیف شدن فولیکول های مو باعث رشد سریعتر مو و همچنین کاهش شوره سر می شود.

 

تخمه آفتابگردان و سلامت قلب

بهبود سلامت قلب و عروق

تخمه آفتابگردان یک منبع مفید از ویتامین ها به ویژه ویتامین E یا همان گاما توکوفرول می باشد. که از طرفی میزان بالای آنتی‌ اکسیدان ویتامین E در بدن به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، سکته مغزی، اختلالات اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون و کاهش التهاب‌ های خطرناک در بدن کمک بسیاری می کند. به علاوه فولات موجود در تخمه آفتابگردان سلامت قلب و عروق را تا سنین پیری تضمین می کند.

 

تخمه آفتابگردان، دشمن سر سخت سرطان

از دیگر خواص تخمه آفتابگردان، خاصیت ضد سرطانی آن است. چراکه فیتوسترول موجود در تخمه آفتابگردان باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده شده و به لطف سلنیوم موجود در این دانه ها از ابتلا به سرطان جلوگیری می کنند.

 

کمک تخمه آفتابگردان به کاهش وزن

تخمه آفتابگردان یک منبع با ارزش غذایی و کالری بالاست اما در عین حال از مقدار مناسبی فیبر برخوردار است. فیبر موجود در تخمه آفتابگردان فرآیند گوارش را سریع تر و سطح کلسترول را کاهش می دهد و با ایجاد احساس سیری، مانع از پرخوری و چاقی مفرط می شود.

 

سلامت مغز

 

خواص تخمه آفتابگردان برای بهبود عملکرد مغز

محتوای بالای تریپتوفان در تخمه آفتابگردان سبب می شود که مصرف آن باعث ایجاد حس آرام بر روی مغز و متعادل ساختن مزاج بدن شود. همچنین تخمه آفتابگردان حاوی کولین است که عملکرد حافظه و بینایی را تقویت کرده و به دلیل ترمیم سروتونین توسط تریپتوفان احساس آرامش در بدن افزایش می یابد.

 

جلوگیری از پوکی استخوان

یکی از عناصر حیاتی و مورد نیاز بدن انسان منیزیم می باشد. مصرف تخمه آفتابگردان به خوبی این نیاز را بر طرف می سازد. زیرا تخمه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی منیزیم در کنار کلسیم و پتاسیم است. در نتیجه به کنترل فشارخون کمک می کند. به علاوه مصرف تخمه آفتابگردان از بیماری های:

  • پوکی استخوان
  • سردرد های میگرنی مزمن
  • یبوست
  • خستگی و اختلالات خلقی
  • افسردگی و اضطراب

که از بیماری‌ های مرتبط به کمبود مواد معدنی هستند جلوگیری می کند.

علاوه بر این ویتامین‌ های موجود در تخمه آفتابگردان مانند ویتامین‌ های خانواده B فواید زیر را به دنبال دارد:

  • کنترل سوخت‌ و ساز بدن
  • کنترل سنتز چربی
  • تنظیم هورمون‌ها
  • جلوگیری از خستگی و گرفتگی عضلات

 

کنترل سطح قند خون

مصرف تخمه آفتابگردان مانند دیگر دانه ها میزان ازدیاد قند خون (هیپرگلیسمی) را کاهش و سطح قند خون را کنترل می کند. به علاوه از افزایش التهاب، افزایش وزن و بیماری‌ های خود ایمنی مانند رماتیسم جلوگیری و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

 

تخمه آفتابگردان و دوران بارداری

خواص مفید تخمه آفتابگردان برای دوران بارداری

همان طور که گفتیم تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین های خانواده B مانند فولات یا همان فولیک اسید است. فولات نیز با تولید سلول های جدید به رشد و نمو جنین کمک می کند. به علاوه برای دوران بارداری بسیار مفید است. همچنین قند و پروتئین حاوی آمینو اسید های موجود در این دانه ها به تجزیه گلیکوژن کبد در خون و رشد و نمو بدن کمک می کند.در نتیجه مصرف آن انرژی زیادی را برای بدن فراهم می کند.

 

کلام آخر

این دانه های کوچک بر خلاف ظاهرشان از خواص شگفت انگیز بسیار دیگری مانند خواص زیر نیز برخوردارند:

  • کمک به خواب
  • تنظیم سطح هورمون ها
  • جلوگیری از آسیب های سلولی
  • افزایش سطح سالم کلسترول
  • بهبود گوارش
  • درمان پر فشاری خون
  • درمان درد آرتروزی
  • کاهش علائم پیری
  • تسهیل یبوست
  • و…

همچنین توجه کنید که در مصرف هر چیزی به ویژه تخمه آفتابگردان حد تعادل را رعایت کنید تا از عواض آن دور مانده و خواص آنرا به خوبی جذب کنید.

سوالات متداول

میزان توصیه شده برای مصرف تخمه آفتابگردان نمکی چقدر است؟

از آنجایی که تخمه آفتابگردان‌ بو داده شده و دارای نمک حاوی 170 میلی‌ گرم سدیم است، مقدار توصیه شده برای افراد دارای فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی روزانه 1500 میلی‌ گرم و افراد سالم حدود 20 گرم است.

مصرف تخمه آفتابگردان برای سلامت تیروئید مشکل ایجاد نمی کند؟

تخمه آفتابگردان دارای ماده مغذی به نام سلنیوم است و مصرف آن نه تنها برای سلامت تیروئید مشکلی ایجاد نمی کند بلکه باعث بهبود عملکرد آنتی اکسیدانی شده و نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز هورمون تیروئید دارد.

عوارض مصرف بیش از حد تخمه آفتابگردان چیست؟

مصرف بیش از حد تخمه آفتابگردان به دلیل جذب بیش‌ از حد چربی اشباع و داشتن نمک فراوان و کالری بالا، باعث ایجاد مشکلات کلیوی، افزایش فشار خون و افزایش وزن در کنار مشکلات جدی دیگر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید