تاثیر فرآورده های زنبور عسلعلمیمقالات

بره موم از چی درست میشه؟

برای شناخت اجزای تشکیل دهنده بره موم، دانشمندان همیشه آن را مورد مطالعه قرار داده اند. مهمترین اجزای تشکیل دهنده بره موم، اسید های فنولی، ترپن ها، مواد موم- چربی، فلاوونوئید ها، ویتامین ها، پروتئین ها و آمینواسید ها می باشند.

بره موم

مشخصات و خواص فیزیکی بره موم

بره موم در حالت عادی به رنگ قهوه ای تیره است. اما بره موم به رنگ های سبز، سیاه، قرمز و سفید نیز دیده می شوند. تفاوت رنگ موجود در بره موم ها به دلیل تنوع گیاهانی است که زنبور از آن ها، استفاده کرده است. ترکیبات بره موم در انواع رنگ های مختلف آن با یکدیگر متفاوت است.

ترکیبات بره موم در هر کندو با توجه به فصل و آب و هوای جغرافیایی منطقه، متفاوت می باشد.

بره موم در دمای 25 تا 45 درجه سانتی گراد، به صورت یک ماده نرم، چسبنده و انعطاف پذیر می باشد. در دمای کمتر از 15 درجه، سخت و شکننده می شود.

بره موم سبز

انواع بره موم

  • بره موم  خام سپیدار
  • بره موم باکاریس

ترکیبات بره موم خام سپیدار

بلسان ها

بلسان ها از صمغ بدست آمده از درختان صنوبر ایجاد می شوند. این مواد در اتانول قابل حل بوده و 40 تا 70 درصد کل اجزای بره موم را تشکیل می دهند. که عبارتند از:

مواد فنولی

فنول ها شامل مواد زیر می باشند:

اسیدهای فنولی، استر ها، فلاوانون ها، دی هیدورفلاوانون ها، فلاوون ها، فلاوونول ها، کالکون ها و گلیسریدهای فنولی

مواد چربی دار آلیفاتیک

این مواد شامل موارد زیر می باشند:

اسیدها، الکل ها، استرها، آلدهیدها، کتون ها، اسید و استرهای بنزوئیک

روغن عصاره ای

این روغن ها منشا صنوبری دارند و در اتانول قابل حل شدن هستند. 3 تا 5 درصد کل محتویات بره موم را تشکیل می دهند و تک و سسکویترپن می باشند.

غیر بلسان ها

غیر بلسان ها موادی هستند که بوسیله زنبور به ترکیب اضافه می شوند و  قابلیت حل شدن در اتانول را ندارند. این مواد 20 تا 35 درصد ترکیبات موجود در بره موم را تشکیل می دهند. این مواد، ترکیبات موم زنبور عسل هستند.

سایر مواد

تقریبا 5 درصد از کل بره موم تا حدی قابلیت حل شدن در اتانول را دارند. که از زنبور و گرده گل، وارد بره موم می شوند.

  • پلی ساکارید ها : 2 درصد
  • خاکستر به صورت میانگین: 1.2 درصد
  • پروتئین ها، آمین ها، اسید های آمینه و آمید ها: 7 درصد
  • مقادیر کمی از کربوهیدرات ها، کوئینون ها، لاکتون ها، استروئید ها و ویتامین ها

ترکیبات بره موم خام باکاریس

مواد بلسانی

مواد بلسانی 60 درصد کل محتوای بره موم خام باکاریس را تشکیل می دهد. این مواد عمدتا شامل اسید سینامیک و مشتقات آن، ترکیبات چربی دار، اسید کوماریک، آرتپیلین C و مقادیری از ترکیبات فنولی می باشد.

مواد غیر بلسانی

15 درصد کل محتوای این نوع بره موم را مواد غیر بلسانی تشکیل می دهد. این مواد دارای منشا باکاریس بوده و حاوی ترکیبات چربی داری مثل آلکن ها و آلدهید ها می باشند.

موم زنبور

در این نوع بره موم 15 تا 25 درصد، موم بیشتری نسبت به بره موم عادی وجود دارد.

سایر موارد

این مواد 5 درصد اجزای تشکیل دهنده هستند که شامل:

  • 5.2 تا 5.4 درصد مواد معدنی هستند.
  • 1 تا 2 درصد کربوهیدرات دارند.
  • 1 تا 2 درصد گلیسرول، اسیدهای دارای چربی کمتر، اسید های آمینه و آمین دارند.

خواص بره موم

زنبور و درست کردن بره موم

با توجه به اجزای تشکیل دهنده بره موم، این ماده خواص و فواید زیادی دارد.

طبق تحقیقات، بره موم با داشتن محتوای فنولی، برای از بین بردن سلول های سرطان خون مفید می باشد. بره موم با متوقف کردن چرخه سلولی سلول های سرطانی خون، از رشد و تکثیر آن ها جلوگیری می کند. شاید در آینده نزدیک بتوان از ترکیبات فنولی موجود در بره موم برای درمان سرطان و شیمی درمانی نیز استفاده کرد.

بره موم یک آنتی اکسیدان قوی است که حتی اثر آن از آنتی اکسیدان موجود در گرده گل نیز بیشتر است. آنتی اکسیدان های موجود در بره موم برای کنترل بیماری های مزمن مثل سرطان، آب مروارید، بیماری های قلبی عروقی، زوال عقل و … مفید و تاثیر گذار می باشد.

از دیگر فواید بره موم می توان به خواص ضد باکتری، ضد قارچی، ضد انگل، محافظت از کبد، ضد تومور، ضد جهش زایی، ضد التهاب، ضد پوکی استخوان و … اشاره کرد.

آلودگی و ناخالصی بره موم

زنبور ها برای حفظ کندوی خود از آلودگی ها و برای استحکام بیشتر آن، از بره موم استفاده می کنند. در این بین احتمال آلوده شدن بره موم نیز وجود دارد. مهم ترین آلوده کننده های بره موم، آکاریسیدهای ترکیبی چربی دوست و فلزات سنگین هستند. این مواد و ناخالصی ها تقریبا غیر قابل اجتناب بوده و حتی در بره موم های ارگانیک هم به مقدار کم و جزئی مشاهده می شوند.

سوالات متداول

مهمترین اجزای تشکیل دهنده بره موم چیست؟

اسید های فنولی، مواد موم- چربی، ویتامین ها، فلاوونوئیدها، پروتئین ها و اسید های آمینه

مشخصات ظاهری بره موم چیست؟

بره موم به رنگ های قهوه ای تیره، سبز، سیاه ، قرمز و سفید، دیده می شود. بره موم در دمای بین 25 تا 45 درجه سانتی گراد به حالت ماده ای نرم، چسبنده و انعطاف پذیر می باشد ولی در دماهای کمتر از 15 درجه سانتی گراد، سخت و شکننده می شود.

تفاوت بره موم با رنگ های مختلف چیست؟

ترکیبات موجود در بره موم ها با رنگ های مختلف کمی متفاوت می باشد. ترکیبات آن ها با توجه به پوشش گیاهی منطقه، فصل و آب و هوای منطقه جغرافیایی تغییر می کند.

بره موم برای درمان چه بیماری هایی مفید می باشد؟

بره موم با کنترل و مهار سلول های سرطانی، چرخه رشد و تکثیر آن ها را متوقف می کند. برای درمان بیماری های مزمنی چون آب مروارید، سرطان، زوال عقل، بیماری های قلبی و ... مفید می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید