علمیمقالات

راهنمای خرید زعفران ؛ ویژگی زعفران اصل و مرغوب چیست؟

زعفران، طلای سرخی که عطر و طعمی بی نظیر به غذا بخشیده و خواص درمانی آن بر هیچ کس پوشیده نیست. اما لازمه بهره مندی از فواید بی نظیر زعفران، مصرف زعفرانی مرغوب و باکیفیت است. چراکه در صورت خرید و مصرف زعفران نامرغوب یا موادی که با ترفند های مختلف به عنوان زعفران به فروش می رسد و به عبارت ساده زعفران تقلبی، نه تنها از خواص زعفران بهره ای نمی برید بلکه ممکن است به سلامتی خود نیز ضربات جبران ناپذیری وارد کنید. پس حتما ما را تا پایان مقاله راهنمای خرید زعفران همراهی کنید تا با زعفران اصل و باکیفیت آشنا شده و نکات تشخیص زعفران تلقبی را بیاموزید.

 

راهنمای خرید زعفران

برای تشخیص زعفران اصل راه های زیادی وجود دارد اما لازمه آن شناخت زعفران است. هنگامی که ساختار و انواع زعفران را بشناسید و از طرف دیگر نکات و روش های تشخیص زعفران تقلبی را بلد باشید می توانید به راحتی و با خیالی آسوده به خرید زعفران بپردازید. در این صورت است که دیگر کلاه برداران نمی توانند زعفران تقلبی که از طریق روش های مختلفی مانند رنگ کردن کلاله بلال به دست می آید را به عنوان زعفران اصل به شما بفروشند.

 

ساختار زعفران

راهنمای خرید زعفران از طریق آشنایی با انواع و ساختار زعفران

همان طور که گفتیم برای شناسایی زعفران اصل، نیاز است تا ساختار و بافت زعفران را بشناسیم. هر گل زعفران تقریبا دارای سه رشته است. از طرفی هر رشته دارای بخش‌ های مختلف تشکیل دهنده با ویژگی های ظاهری و خواص منحصر به فرد خود است که به بررسی هر یک می پردازیم.

 

زعفران سرگل

زعفران سرگل در اصل بالایی ترین و قرمز ترین قسمت زعفران است. در این نوع زعفران احتمال وجود شاخه‌ های شکسته بیشتر بوده و این امر به کاهش کیفیت زعفران منجر می شود. دلیل نیز بخاطر بودن در بالایی ترین قسمت و جدا بودن شاخه‌ ها در این نوع زعفران است. البته این نوع زعفران که کیفیتش با توجه به اندازه کلاله‌ ها و عدم وجود شاخه‌ های شکسته تعیین می شود، پر استفاده‌ ترین نوع و دارای عطر و طعم مناسب است.

 

زعفران نگین

زعفران نگین

زعفران نگین، زعفران سرگل و کمی پایین تر از آنرا شامل می شود. این زعفران دارای ظاهر زیبا و زعفران متداول در صادرات است چراکه شاخه‌ ها در این نوع زعفران به یکدیگر متصل و فاقد شکستگی می باشند. به علاوه قیمت این زعفران به دلیل ظاهرش از سرگل بالاتر ولی دارای عطر و طعم یکسان است.

همچنین این زعفران دارای انواع شبه نگین، سوپر نگین و سوپر نگین پرسی است. از نظر قیمت نیز سوپر نگین پرسی بالاترین و شبه نگین دارای پایین ترین قیمت در انواع زعفران نگینی است. چراکه زعفران شبه نگین با دقت کم تری پاک شده و دارای بخشی از سفیدی زعفران است. در مقابل سوپر نگین دارای کلاله‌ های درشت‌ تر با ظاهری زیبا تر بوده و همچنین سوپر نگین پرسی به صورت تخت شده و پرس شده به دلیل فرایند خشک‌ شدن اتوماتیک، با ارزش قیمتی بالاتر نسبت به سایر گونه های زعفران نگینی می باشد.

 

زعفران پوشال

زعفران پوشال، در کنار شامل شدن زعفران نگین، قسمتی از خامه زعفران (ناحیه سفید رنگ) را نیز شامل می شود. این نوع زعفران نیز دارای انواع قلمدار و معمولی می باشد. در زعفران پوشال قلمدار، کلاله‌ ها ضخیم، صاف و بدون فرخوردگی و همچنین دارای خامه کمتر و در مقابل زعفران پوشال معمولی کلاله‌ فرخورده و خامه بیشتری دارد. از نظر قیمت و کیفیت نیز زعفران پوشال دارای عطر و طعم کمتر و در نتیجه قیمت پایین تری نسبت به گونه های زعفران قبلی دارد.

 

زعفران کنج

زعفران کنج

اگر زعفران پوشال را از کل زعفران جدا کنیم، زعفران کنج به دست می آید. در اصل زعفران کنج فقط بخش سفید رنگ زعفران را شامل می‌ شود. این نوع زعفران بر خلاف انتظار، دقیقا دارای عطر و خواصی نیز زعفران های قبلیست و تنها تفاوتش در نداشتن رنگ است.

 

زعفران دسته

در زعفران دسته که دخترپیچ نیز نامیده می شود، هیچ یک از قسمت های زعفران از آن جدا نمی شود. این نوع زعفران در اصل شامل تمامی زعفران های گفته شده است.

 

تست و تشخیص زعفران

راهنمای خرید زعفران به روش تست و تشخیص

حالا که با ساختار، ارزش و انواع زعفران آشنا شدید برای تکمیل مقاله راهنمای خرید زعفران، نکات و روش هایی را برای شما آماده کرده ایم که می توانید با استفاده از آنها به راحتی زعفران مرغوب را از تقلبی تشخیص دهید. در کل برای پایین آوردن احتمال تقلب سعی کنید زعفران را به صورت غیر پودر شده و با کلاله های سالم خریداری کنید.

 

تشخیص زعفران اصل با بررسی ظاهر و طعم و بوی آن

خلاصه ترین و در عین حال کامل ترین راهنمای خرید زعفران می تواند این قسمت باشد. انجام این روش بسیار راحت است و نیاز به وسایل اضافی نیز ندارد. برای تشخیص فقط کافیست ظاهر زعفران را بررسی کنید. زعفران اصل دارای سه سر شاخه و هر سر شاخه دارای شکل شیپور می باشد. به علاوه هر چه به سمت سفیدی زعفران نزدیک تر می شویم شیپور آن باریک تر می شود. همچنین کلاله ها باید حالت منحنی داشته و نباید بیش از حد براق باشند.

از نظر عطر و طعم نیز زعفران دارای طعمی تلخ است. البته تلخی آن زیاد نیست، پس فقط کافیست برای فهمیدن اصل بودن زعفران کمی از آن بچشید. به علاوه زعفران دارای عطری دلنشین و تند است.

 

تشخیص اصل بودن زعفران با فشار دادن آن

در این روش نیز کافیست مقداری زعفران را به انگشتان خود برداشته و فشار دهید. در صورت مشاهده ذرات روغن و چربی، زعفران مورد نظر تقلبی و دارای ناخالصی می باشد.

 

تشخیص کیفیت زعفران با آتش زدن

مقداری زعفران را توسط گاز شهری آتش بزنید. در این صورت رنگ زعفران اصل، بنفش یا نارنجی بوده و زعفران تقلبی دارای رنگ زرد است.

 

تشخیص کیفیت زعفران با آب

تشخیص کیفیت زعفران با آب

کمی زعفران را داخل آب سرد بندازید و مدتی صبر کنید، رنگ کلاله زعفران اصل نباید زیاد تغییر کند. به علاوه می توانید زعفران را دم کنید، در این حالت نیز دم کشیدن زعفران اصل حدود 30 دقیقه طول کشیده و سریع رنگ نمی دهد.

 

سخن پایانی

به انتهای مقاله راهنمای خرید زعفران رسیدیم و امیدوارم براتون مفید بوده باشد. همان طور که می دانید زعفران دارای خواص بی نظیر و منحصر فرد زیادی می باشد و به شما توصیه می کنم برای آشنایی بیشتر با زعفران و فوایدش، حتما مقاله خواص زعفران برای رحم و قاعدگی را مطالعه کنید تا با معجزات زعفران برای رحم آشنا شوید.

سوالات متداول

عوارض مصرف زعفران تقلبی چیست؟

زعفران های تقلبی برای اینکه دارای رنگ و طعمی مشابه زعفران اصل باشند با مواد شیمیایی ترکیب می شوند و مصرف آنها باعث سرگیجه، اسهال، کم خونی بسیار شدید، دل درد می شود. همچنین مصرف آن در زمان بارداری بسیار خطرناک بوده و موجب ایجاد بروز مشکلات جبران ناپذیری می شود.

مصرف زعفران چه فوایدی برای بدن دارد؟

زعفران سرشار از فواید است که می توان از جمله این فواید، به بهبود گردش خون و دستگاه گوارش، درمان سرما خوردگی، حفظ سلامت مغز و اعصاب، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، تقویت خلق و خو، درمان زخم معده، کاهش افسردگی و تقویت حافظه اشاره کرد.

بهترین روش برای حفظ کیفیت زعفران در هنگام نگهداری چیست؟

بهترین روش نگهداری زعفران، نگهداری آن در ظرفی مهر و موم شده از جنس فلزی یا شیشه ای و در جایی تاریک و خشک است. در این حالت زعفران تازه می ماند و کیفیت آن برای مدت زمان طولانی تری حفظ خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید